برگزاری تجمعات اعتراضی

شنبه چهاردهم بهمن ماه، جمعی از خانواده های جان باختگان هوایپمای اوکراینی در مقابل دفتر سازمان ملل در تهران، شماری از کارگران پیمانکاری مجتمع‌ های گاز پارس جنوبی در محل کار خود، گروهی از پرستاران در مقابل ساختمان استانداری در خرم آباد و جمعی از کارگران شهرداری نوش آباد در مقابل ساختمان این شهرداری با برگزاری تجمعات اعتراضی خواستار رسیدگی به مطالباتشان شدند. از سوی دیگر شامگاه جمعه سیزدهم بهمن ماه، در پی تجمع اعتراضی جمعی از سرمایه گذاران یکی از شرکت های پیش فروش خودرو در تاکستان، بر اثر تیراندازی توسط یکی از نیروهای این شرکت، شانزده نفر مجروح و یک نفر کشته شدند.

در جریان تجمع مذکور که با درخواست “لغو سفر نادا النشیف، معاون کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل به ایران صورت گرفت”، زنانی با لباس شخصی حضور داشتند که ضمن ممانعت از فیلم برداری خانواده های معترض از این تجمع، مدعی شدند “مسئولیت کنترل تجمعات را دارند.”

گفتنی است، مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران پیشتر با انتشار بیانیه ای نگرانی های عمیق خود را در مورد سفر برنامه ریزی شده کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل به ایران، ابراز داشت و بر اهمیت انجام پیش شرط های اساسی برای تضمین پاسخگویی و حفاظت از حقوق بشر تأکید کرد.

تجمع اعتراضی کارگران شهرداری در نوش آباد
به گزارش ایلنا، امروز شنبه چهاردهم بهمن ۱۴۰۲، جمعی از کارگران شهرداری نوش آباد در مقابل ساختمان این شهرداری تجمع کردند.

این تجمع در اعتراض به عدم پرداخت مطالبات مزدی کارگران صورت گرفت.

در این گزارش به نقل از دبیر خانه کارگر آران و بیدگل آمده است: مشکل معوقات مزدی این کارگران همچنان ادامه دارد. دریافت با تاخیر حقوق نه تنها معیشت آنها را با مشکل مواجه کرده که دریافت خدمات بیمه تکمیلی را نیز برای کارگران سخت کرده است.

مجتبی حاجی‌ زاده در ادامه افزود: طبق قرارداد، ماهی حدود ۴۰۰ هزار تومان از حقوق کارگران باید بابت بیمه تکمیلی کسر شود. وقتی حقوق با تاخیر به حساب کارگران واریز می‌ شود، این برداشت نیز با تاخیر اتفاق می‌ افتد و کارگران برای دریافت خدمات بیمه تکمیلی دچار مشکل می‌ شوند و بیمه تکمیلی هم خدماتی به آن‌ها ارائه نمی‌ دهد.

تجمع کارگران پیمانکاری مجتمع‌های گاز پارس جنوبی
به گزارش ایلنا، امروز شنبه چهاردهم بهمن ۱۴۰۲، شماری از کارگران پیمانکاری مجتمع‌ های گاز پارس جنوبی در محل کار خود دست به تجمع زدند. از سوی دیگر، جمعی از کارگران در برخی از این پالایشگاه‌ ها دست به اعتصاب زدند.

“بازنگری طرح طبقه‌ بندی مشاغل، تغییر سیستم اقماری نیروهای اداری پشتیبانی به دو- دو یا همان ۱۴ روز کار و ۱۴ روز استراحت و ساماندهی وضعیت رانندگان استیجاری” از مهمترین مطالبات این کارگران محسوب میشود.

تجمع اعتراضی پرستاران در خرم آباد
به گزارش اتحادیه آزاد کارگران ایران، امروز شنبه چهاردهم بهمن ماه، شماری از پرستاران لرستان دست به تجمع زدند.

این تجمع اعتراضی در مقابل ساختمان استانداری لرستان واقع در خرم آباد برگزار شد.

تیراندازی در تجمع سرمایه گذاران شرکت الماس خودرو در تاکستان، یک کشته و ۱۶ زخمی بر جای گذاشت
به گزارش ایمنا، شامگاه جمعه سیزدهم بهمن ۱۴۰۲، جمعی از سرمایه گذاران یکی از شرکت های پیش فروش خودرو در تاکستان، در مقابل درب منزل یکی از عوامل شرکت الماس خودرو تجمع برگزار کردند.

فرماندار تاکستان در این خصوص اظهار کرد: در دقایق پایانی این تجمع یکی از عوامل و منسوبان این شرکت با اسلحه شکاری به سمت تجمع‌ کننده‌ ها تیراندازی کرد که در پی این واقعه ۱۶ شهروند زخمی و یک نفر از تجمع‌کنندگان هم در دم کشته شد.

به گفته جمال‌ الدین حسینی، در بین مجروحان عوامل پلیس، نیروی انتظامی، افراد عابر و رهگذر هم قرار داشتند. فرد شلیک‌ کننده به مردم بازداشت و بعد از تشکیل پرونده به مقام‌های قضائی تحویل داده شد.

برگرفته ای از سایت هرانا (مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران)، ۴ فوریه ۲۰۲۴