رئیس‌ جمهور آمریکا می‌گوید پاسخ نظامی اسرائیل در غزه «بیش از حد» بوده است

رئیس‌جمهور آمریکا روز پنج‌شنبه ۱۹ بهمن گفت که پاسخ نظامی اسرائیل در غزه «بیش از حد» بوده است. او تأکید کرد که به دنبال «وقفه پایدار در جنگ» برای کمک به غیرنظامیان فلسطینی است.

جو بایدن در نشستی خبری با خبرنگاران در کاخ سفید گفت: «همان‌طور که می‌دانید، من معتقدم که نحوه پاسخ در نوار غزه بیش از حد بوده است.»

رئیس‌جمهور آمریکا افزود که تلاش‌های جدی برای دستیابی به توافقی برای عادی سازی روابط عربستان سعودی و اسرائیل، افزایش کمک‌های بشردوستانه به غیرنظامیان فلسطینی و توقف موقت نبردها برای آزادی گروگان‌های در دست حماس انجام داده است.

جو بایدن گفت:«برای دستیابی به توافقی [در مورد آتش‌بس] و آزادی گروگان‌ها به شدت در حال تلاش هستم. افراد بی‌گناه زیادی هستند که گرسنگی می‌کشند، افراد بی‌گناه زیادی دچار مشکل شده و می‌میرند. این باید متوقف شود.»

رویترز می‌گوید کاخ سفید به پرسش‌ها برای شفاف‌سازی اظهارات تازه جو بایدن در خصوص جنگ غزه پاسخ نداد.

در حالی جو بایدن بر لزوم وقفه پایدار در جنگ غزه صحبت کرده است که آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا برای تداوم تلاش‌های دیپلماتیک برای ایجاد وقفه در جنگ به منطقه سفر کرده است.

در همین زمینه بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، با رد طرح پیشنهادی گروه افراطی حماس برای آتش بس گفت، به نیروهای ارتش دستور داده است خود را «برای عملیات در رفح» آماده کنند.

او پیش‌بینی کرد که اسرائیل در ماه‌های آینده به پیروزی خواهد رسید.

در همین حال، آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل نسبت به وخامت وضعیت در غزه هشدار داد و گفت که رفح در معرض تهدید جدی قرار دارد.

دبیرکل سازمان ملل گفت نیمی از جمعیت غزه به رفح پناه برده‌اند و جایی برای گریختن ندارند.

او گزارش‌ها در خصوص قصد ارتش اسرائیل برای حمله به رفح را «نگران کننده» خواند.

آنتونیو گوترش در ادامه نسبت به بغرنج‌تر شدن «کابوس انسانی» در غزه در صورت حمله اسرائیل به رفح هشدار داد.

در حمله بی‌سابقه و غافلگیر کننده گروه حماس به اسرائیل در ۱۵ مهرماه، حدود یک هزار و ۲۰۰ نفر کشته و ۲۵۳ نفر نیزبه گروگان گرفته شدند. آمریکا و شماری از کشورهای اروپایی گروه حماس را یک سازمان تروریستی می‌دانند.

اسرائیل به دنبال این حمله، عملیات گسترده خود را علیه حماس و دیگر گروه‌های فلسطینی در غزه آغاز کرد.

وزارت بهداشت غزه هم اعلام کرده است که دست‌کم ۲۷هزار فلسطینی در جریان جنگ غزه کشته شده‌اند.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا، ۹ فوریه ۲۰۲۴