عملیات ارتش اسرائیل برای آزادسازی دو گروگان در رفح

خبرگزاری رویترز از حمله شدید هوایی اسرائیل به رفح خبر داده و در همین حال ارتش اسرائیل اعلام کرد دو گروگان را در رفح نجات داده و آنها را به اسرائیل بازگردانده است.

بنابر گزارش‌ها، در عملیات آزادسازی این دو گروگان دست‌کم ۵۰ فلسطینی، شامل زنان و کودکان کشته شده‌اند.

به گفته سخنگوی ارتش اسرائیل، در عملیات مخفیانه‌ای که بامداد دوشنبه ۲۳ بهمن در رفح صورت گرفت نیروهای ارتش، شین‌بت و واحد ضدتروریسم پلیس اسرائیل شرکت داشتند.

سخنگوی ارتش اسرائیل به خبرنگاران گفت عملیات آزادسازی حدود ساعت یک بامداد دوشنبه به وقت محلی انجام شد و نیروهای اسرائیلی پس از ورود پنهانی به ساختمان محل نگهداری این دو گروگان، ورودی یک آپارتمان در طبقه دوم این ساختمان را منفجر کرده و سه شبه‌نظامی را کشتند.

هویت دو گروگان آزاد شده «فرناندو مارمان ۶۰ ساله» و «لوئیس هار ۷۰ ساله» اعلام شده و به گفته ارتش اسرائیل، آنها در جریان یورش ۱۵ مهرماه گروه افراطی حماس به کیبوتص «نیر اسحاق» ربوده شده و به نوار غزه انتقال یافته بودند.

حماس که از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا تروریستی شناخته می‌شود در یورش خود به خاک اسرائیل حدود ۲۴۰ نفر را گروگان گرفت.

رسانه‌های اسرائیلی ویدئویی از لحظه انتقال این دو گروگان آزاد شده به بیمارستانی در تل‌آویو منتشر کرده‌اند.

این دو گروگان آزاد شده آرژانتینی‌تبار هستند و خاویر میلی، رییس جمهور آرژانتین، از نیروهای اسرائیلی به خاطر نجات آنها قدردانی کرد.

به نوشته خبرگزاری رویترز، عملیات آزادسازی این دو گروگان با پوشش حملات شدید هوایی به رفح انجام شد.

رویترز به نقل از ساکنان رفح بمباران‌های شامگاه یکشنبه را «شدید و باعث وحشت گسترده» گزارش کرده و گزارش داده در این حملات دست‌کم ۳۷ تن کشته و ده‌ها تن زخمی شدند.

منابع فلسطینی و رسانه‌های زیر کنترل حماس تعداد قربانیان را بیش از این گزارش کرده‌اند.

به نوشته رویترز، بسیاری از مردم هنگام شروع حملات در خواب بودند و این نگرانی ایجاد شد که حمله زمینی اسرائیل آغاز شده است.

خبرگزاری‌های فرانسه و رویترز گزارش داده‌اند که حملات شامگاه یکشنبه با استفاده از هواپیماها، تانک‌ها و کشتی‌های اسرائیلی انجام شد.

ساعاتی پیش از این حملات کاخ سفید گزارش داده بود جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، در تماس تلفنی با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، گفته است حمله به رفح نباید بدون «طرحی معتبر و قابل اجرا» برای تضمین امنیت ساکنان این شهر انجام شود.

برآورد می‌شود حدود یک و نیم میلیون فلسطینی که از خانه‌های خود در سایر مناطق نوار غزه گریخته‌اند به رفح پناه برده‌اند.

در روزهای اخیر شمار زیادی از مقام‌ها و سازمان‌های بین‌المللی درباره پیامدهای انسانی حمله زمینی اسرائیل به رفح هشدار داده و ابراز نگرانی کرده‌اند.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا، ۱۲ فوریه ۲۰۲۴