ایران در برنامه هسته‌ای خود کاملا شفاف نیست

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هشدار داد ایران درباره برنامه هسته‌ای خود «کاملا شفاف» نیست و از صحبت‌های یک مقام سابق ایرانی درباره توانایی جمهوری اسلامی در رسیدن به سلاح اتمی انتقاد کرد.

رافائل گروسی روز سه‌شنبه ۲۴ بهمن در جریان «کنفرانس دولت‌های جهان» در دوبی امارات متحده عربی گفت که ایران «وقتی پای برنامه هسته‌ای به میان می‌آید، کاملا شفافیت نشان نمی‌دهد.»

او همچنین به شکل غیرمستقیم به صحبت‌های اخیر علی‌اکبر صالحی،‌ رئیس پیشین سازمان انرژی اتمی ایران، اشاره کرد:‌ «مدام صحبت‌های بی‌قاعده درباره سلاح هسته‌ای ابراز می‌شود،‌ ازجمله اخیرا در ایران. یک مقام بلندپایه گفت ما همه‌چیز داریم و سرهم نشده است. لطفا به من هم اطلاع دهید، شما چه‌چیزی دارید؟»

علی‌اکبر صالحی در سخنانی در یک برنامه تلویزیون حکومتی ایران که روز دوشنبه منتشر شد، گفت جمهوری اسلامی «همه آستانه‌های علم و فناوری هسته‌ای» را دارد.

او در پاسخ به سوالی درباره این‌که آیا ایران توان ساخت سلاح هسته‌ای را دارد، آن را به یک خودرو تشبیه کرد که قطعات متفاوتی دارد. او سپس گفت ایران همه این اجزا را به شکل جداگانه و برای اهداف خود ساخته و تنها آن‌ها را به هم متصل نکرده است.

مدیرکل آژانس روز سه‌شنبه همچنین گفت که در میانه جنگ اسرائیل و گروه افراطی حماس در نوار غزه «مجموعه‌ای از پیچیدگی‌ها» در منطقه خاورمیانه شکل گرفته است.

حماس در فهرست سازمان‌های تروریستی آمریکا، اتحادیه اروپا و چند کشور دیگر غربی قرار دارد.

آقای گروسی روز ۱۳ بهمن در مصاحبه‌ای گفته بود ایران همچنان به غنی‌سازی اورانیوم غلظت ۶۰ درصد ادامه می‌دهد و می‌تواند سرعت غنی‌سازی را تا سطح مورد نیاز برای تولید تسلیحات هسته‌ای افزایش دهد.

او در عین حال خبر داد که سرعت غنی‌سازی ایران پس از اقدام نظامی اسرائیل در غزه کاهش یافته است.

رافائل گروسی اواخر دی‌ماه نیز گفته بود ایران این نهاد را سپر اختلافات خود با کشورهای غربی کرده و در «سطح حداقلی» با آژانس همکاری می‌کند.

او در عین حال یادآوری کرد تنها راه برخورد با برنامه هسته‌ای ایران، دیپلماسی است و «باید مانع وخامت اوضاع شویم و اجازه ندهیم وضعیت به نقطه‌ای برسد که بازگشت از آن غیرممکن باشد.»

ایران بعد از فروپاشی توافق هسته‌ای که در سال ۲۰۱۵ با قدرت‌های غربی منعقد شد،‌ درصد غنی‌سازی را بالا برده و آن را در آستانه کاربرد تسلیحاتی نگه داشته است.

به گفته کارشناسان،‌ جمهوری اسلامی اگر بخواهد، اورانیوم غنی‌سازی برای ساخت بمب هسته‌ای در اختیار دارد. اما سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا و دیگر ارزیابی‌ها می‌گویند تهران هنوز برنامه تسلیحات هسته‌ای را آغاز نکرده است.

با این حال مقام‌های اسرائیلی از مدت‌ها پیش گفته‌اند که جمهوری اسلامی چنین برنامه‌ای را در دست اجرا دارد.

ایران چند ماه پیش مجوز فعالیت چند بازرس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را باطل کرد و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران روز ۲۰ بهمن از این آژانس انتقاد کرد.

او گفت آژانس به‌دلیل «استانداردهای دوگانه» و همچنین «رفتار مخرب» کشورهای غربی که آن‌ها را «نظام استکباری» خواند،‌از ابتدا با صنعت هسته‌ای ایران همکاری نکرده است.

برگفته ای از سایت ایران امروز، ۱۴ فوریه ۲۰۲۴