انفجار خطوط لوله گاز فعالیت صنایع در چند استان ایران را متوقف کرد

در حالی‌ که گزارش‌های میدانی نشان می‌دهد که انفجار در خط لوله‌های گاز به افت فشار یا قطعی گاز در چند استان ایران منجر شده، مسئولان دولتی جمهوری اسلامی مدعی‌اند که در عملیات گازرسانی اختلالی به‌ وجود نیامده است و تعمیر خطوط آسیب‌دیده نیز تا روز پنجشنبه ادامه می‌یابد.

در نخستین ساعات چهارشنبه ۲۵ بهمن، انفجارهای مهیبی در خط لوله‌های گاز شهرستان‌های بروجن و صفاشهر در استان‌های چهارمحال و بختیاری و فارس رخ داد. انفجار در بروجن به‌قدری شدید بود که طبق گزارش‌های اولیه تا شعاع ۶۰ کیلومتری مشاهده می‌شد.

صبح چهارشنبه پس از اینکه خبر انفجار خط لوله‌های گاز در رسانه‌ها فراگیر شد، جواد اوجی، وزیر نفت جمهوری اسلامی، این انفجارها را «خرابکارانه» و«تروریستی» توصیف کرد و گفت که وزارت نفت از قبل اطلاع داشته است.

بر مبنای گزارش‌ رسانه‌های داخلی ایران، آتش‌سوزی‌های ناشی از انفجار خط لوله‌های گاز تا شامگاه چهارشنبه مهار شد. پس از آن، سعید عقلی، مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز، به خبرگزاری تسنیم، وابسته به سپاه پاسداران، گفت که کار تعمیرات خط لوله آسیب‌دیده در بروجن تا ساعاتی دیگر به پایان می‌رسد و پیش‌بینی می‌شود که این خط در ساعت‌های اولیه بامداد پنجشنبه، به مدار بهره‌برداری بازگردد.

این مقام دولتی همچنین از مهار آتش‌ در خط لوله صفاشهر استان فارس خبر داد و گفت که عملیات بازسازی این خط نیز به‌سرعت در دست اجرا است. او وعده داد که خط لوله صفاشهر نیز تا صبح پنجشنبه به مدار بازمی‌گردد.

مدیر «دیسپچینگ» شرکت ملی گاز همچنین ادعا کرد که وزارت نفت پس وقوع انفجارها، «با تغییر آرایش خطوط و برگزاری نشست‌های مدیریت بحران از همان ابتدا توانست شرایط شبکه گاز ایران را پایدار نگه دارد».

در خبری دیگر، وزیر نفت جمهوری اسلامی هرگونه افت فشار و قطعی گاز را در نقاط مختلف ایران و مناطق همجوار با خط‌ لوله‌های منفجرشده انکار کرد و گفت: «در هیچ نقطه از ایران قطعی گاز نداریم.» او همچنین از پایان عملیات ترمیم دو خط لوله آسیب‌دیده در بامداد پنجشنبه خبر داد و گفت که ترمیم دو خط لوله دیگر نیز ظرف چند ساعت آینده تمام می‌شود.

به‌رغم ادعاهای مسئولان دولتی، گزارش‌های میدانی آشکار می‌کند که پس از وقوع انفجارها، گازرسانی در چندین استان ایران از جمله اصفهان، زنجان، البرز، سمنان، چهارمحال و بختیاری، فارس، خراسان شمالی، اردبیل و قزوین با اختلال شدید مواجه‌ شد و برخی استان‌ها به ناچار مدارس و ادارات را تعطیل کردند.

در همین راستا، روابط‌ عمومی شرکت گاز استان زنجان در اطلاعیه‌ای اعلام کرد گاز ادارات استان به‌منظور مدیریت مصرف و جلوگیری از قطعی گاز طبیعی در بخش خانگی،‌ قطع و در مصرف صنایع نیز محدودیت‌هایی اعمال می‌شود. در استان‌های خراسان شمالی و قزوین با تصمیم مقام‌های محلی مدارس تعطیل شد. در خراسان شمالی، مصرف گاز صنایع نیز تا «اطلاع ثانوی» قطع شد.

همچنین با اعلام شرکت گاز البرز، گاز بخشی از صنایع در شهرک‌ صنعتی‌های استان البرز به‌منظور «مدیریت بحران» پس از انفجار خط اصلی گاز در بروجن قطع شد. مقام‌های محلی نیز قطع گاز در شهرستان‌های بروجن، گندمان و فرادنبه و برخی روستاهای اصفهان را تایید کردند.

خط لوله بروجن گاز طبیعی را به شهرهای بزرگی مانند اصفهان، تهران و مشهد منتقل می‌کند.

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت فارسی، ۱۵ فوریه ۲۰۲۴