بازداشت‌ ۱۳ تن در ۹ شهر ایران؛ اتهام دستگیرشدگان «اجتماع و تبانی علیه امنیت داخلی» بوده است

انجمن دفاع از زندانیان سیاسی آذربایجانی در ایران (آداپ) از دور جدید بازداشت دسته جمعی فعالان مدنی آذربایجانی پس از روز شانزدهم بهمن در شهرهای مختلف خبر داد.

این گزارش حاکی از آن است که تفهیم اتهام اولیه به اکثر بازداشت شدگان، «تبلیغ علیه نظام و اجتماع و تبانی علیه امنیت داخلی» بوده و به صورت شفاهی به آنان ابلاغ شده است.

بر اساس این گزارش، جعفر محمدی در مراغه؛ باقر حاجی‌زاده، سعید جمالزاده، آراز امان و ایاز سیف خواه در تبریز؛ طاهر نقوی از وکلای دادگستری در کرج؛ عبدالعزیز عظیمی قدیم در قرچک ورامین؛ سعید مینایی در بناب؛ مرتضی پروین در اردبیل؛ سالار طاهر افشار در ارومیه؛ کمال نوری در اسلامشهر؛ عبدالله واحدی در آستارا؛ و سعید دوستان در اردبیل بازداشت شده اند.

ابراهیم مهاجر، مسئول روابط عمومی «آداپ» به صدای آمریکا گفت که از میان بازداشت شدگان، جعفر محمدی و سعید مینایی به دست پلیس امنیت عمومی بازداشت شدند، سعید دوستان پس از دریافت ابلاغیه‌ای برای حضور در دادسرای اردبیل به منظور رسیدگی به اتهام های «اجتماع و تبانی علیه امنیت داخلی» بازداشت شد و سایرین به دست ماموران وزارت اطلاعات بازداشت شدند.

او اشاره کرد که باقر حاجی زاده سعید جمالزاده، ایاز سیف خواه و آراز امان در بازداشت اطلاعات تبریز هستند و سعید مینایی، مرتضی پروین، جعفر محمدی، عبدالعزیز عظیمی قدیم، سالار طاهرافشار و سعید دوستان به زندان اوین منتقل شدند و به برخی از آنان گفته شده است که بازجویی از آنها در این زندان ادامه خواهد داشت.

آقای مهاجرافزود: ودود اسدی به بازداشتگاه شهدای گمنام وزارت اطلاعات رشت منتقل شده و از سرنوشت و محل نگهداری عبدالله واحدی، کمال نوری و طاهر نقوی اطلاعاتی در دسترس نیست.

آیت مهرعلی بیگلو یکی از زندانیان سیاسی در ایران است که در پی بازداشت در حدود ۹۰ روز پیش، بدون هیچ تماسی با خانواده خود در سلول انفرادی و در مکانی نامعلوم به سر می برد.
به نوشته آداپ، بیشتر بازداشت شدگان پیش از این نیز بازداشت یا زندانی شده‌اند و به گفته اعضای خانواده های آنها، بازداشت این فعالان اغلب با ایجاد رعب، وحشت و ضرب و شتم و نیز توقیف گوشی، لپ‌تاپ و کتاب‌های آنان انجام شده است.

آداپ گزارش داد که بازداشت شدگان تاکنون تنها موفق به یک تماس کوتاه یک دقیقه‌ای با خانواده خود شده‌اند و نهادهای امنیتی و قضایی از دادن هرگونه اطلاعات بیشتر به خانواده‌های دستگیرشدگان خودداری می‌کنند.

انجمن دفاع از زندانیان سیاسی آذربایجانی در ایران اضافه کرد که روند بازداشت و بازجویی فعالان زندانی به صورت غیر قانونی و فرا قانونی انجام شده و موارد نقض قانونی زیادی مانند «منع دسترسی به وکیل و سایر ملزومات در فرایند دادرسی و ربودن فرد بدون برگه احضاریه همراه با خشونت و ارعاب و ایجاد جو روانی» به دفعات اعمال شده است.

آداپ اشاره کرد که «به نظر می‌رسد با توجه به احتمال شروع دور تازه‌ای از اعتراضات خیابانی، حاکمیت جمهوری اسلامی سرکوب اقلیت‌های ائتنیکی و قومی و مذهبی را تشدید کرده است.»

دور اول بازداشت ها همزمان با نزدیک شدن به سالگرد آغاز اعتراضات به کشته شدن مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد در شهریور سال گذشته، انجام شد و شماری از بازداشت شدگان مانند ابراهیم رشیدی(ساوالان)، یوروش مهرعلی بیگلو و چند تن دیگر هنوز به صورت بلاتکلیف و غیرقانونی در بازداشت به سر می برند.

برگفته ای از سایت صدای امریکا بخش فارسی، ۱۵ فوریه ۲۰۲۴