«مامور وزارت اطلاعات ایران» در آمریکا تحت تعقیب قرار گرفت؛ اف‌بی‌آی به دنبال مجید دستجانی فراهانی

اداره تحقیقات فدرال ایالات متحده (FBI) اعلام کرد که به دنبال تشدید اقدامات برای تعقیب یک «مامور اطلاعاتی» جمهوری اسلامی ایران است.

به گزارش سمافور، دفتر اف‌بی‌آی در میامی روز جمعه ضمن صدور هشداری مدعی شد که مچید دستجانی فراهانی، مامور وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران و متهم به برنامه‌ریزی و توطئه برای ترور مایک پمپئو، وزیر خارجه پیشین ایالات متحده و برایان هوک، فرستاده ویژه دونالد ترامپ در امور ایران است. هر دوی این مقامات پیشین ایالات متحده در حال حاضر تحت محافظت شدید و دائمی اف‌بی‌آی هستند.

بنابر اعلام اف‌بی‌آی، آقای دستجانی فراهانی متهم است که «افرادی را برای انجام عملیات مرگبار علیه مسئولان پیشین و کنونی دولت ایالات متحده استخدام کرده است.»

اگرچه هنوز دلیل صدور این هشدار اداره تحقیقات مرکزی آمریکا در فلوریدا مشخص نیست، اما دولت آمریکا اعلام کرده که آقای دستجانی فراهانی ۴۲ ساله است، به زبان‌های فارسی، فرانسوی، اسپانیایی و انگلیسی صحبت می‌کند و مدام میان ایران و ونزوئلا در رفت و آمد است.

وزارت خزانه‌داری آمریکا نیز طی بیانیه‌ای اعلام کرد که آقای دستجانی فراهانی افرادی را برای تحت نظر قرار دادن اماکن مذهبی، کسب و کارها و سایر تاسیسات در ایالات متحده به خدمت گرفته است.

وزارت دادگستری ایالات متحده چندی پیش یک عامل ایرانی را که متهم بود در سال ۲۰۱۱ برای ترور عادل الجبیر، سفیر وقت عربستان سعودی در واشنکتن برنامه‌ریزی کرده است را مجرم شناخت.

همچنین، این وزارتخانه در ماه ژانویه یک رهبر باندهای خلافکار ایرانی را به همکاری با اعضای گروه «فرشتگان جهنم» برای اقدام به قتل مخالفان جمهوری اسلامی در مریلند، متهم کرد.

جمهوری اسلامی در پی کشته شدن قاسم سلیمانی، فرمانده پیشین نیروی قدس سپاه پاسداران طی حمله پهپادی نیروهای آمریکایی در فرودگاه بغداد در سال ۲۰۲۰، بارها تهدید کرده است که انتقام قتل این مقام ارشد نظامی را خواهد گرفت.

وزارت دادگستری ایالات متحده در سال ۲۰۲۲ شهرام پورصفی، ملقب به مهدی رضایی را متهم کرد که برای قتل جان بولتون، مشاور امنیت ملی کاخ سفید در زمان کشته شدن قاسم سلیمانی، برنامه‌ریزی کرده‌اند.

به گزارش نیویورک پست، آقای پورصفی متهم است که ۳۰۰ هزار دلار به افراد مختلف پرداخت کرده تا بولتون را در مریلند و یا واشنگتن دی‌سی به قتل برسانند.

برگرفته ای از سایت یورونیوز (اتحادیه اروپا) به زبان فارسی، ۵ مارس۲۰۲۴