اهدای جایزه بین‌المللی زنان شجاع به فریبا بلوچ

جوایز بین‌المللی زنان شجاع وزارت امور خارجه ایالات متحده روز دوشنبه ۱۴ اسفند طی مراسمی با حضور جیل بایدن، بانوی نخست آمریکا، و آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه، به ١٣ برنده امسال از جمله فریبا بلوچ، فعال حقوق بشر ایرانی، اهدا شد.

به گزارش صدای آمریکا، وزیر امور خارجه آمریکا در سخنرانی خود در این مراسم گفت فریبا بلوچ در معرض «تهدیدهای مستمر» نیروهای امنیتی حکومت ایران قرار داشته اما این تهدیدها او را از ادامه فعالیت‌هایش باز نداشته است.

هنگامی که آقای بلینکن سخنی از خانم بلوچ را مبنی بر اینکه «این راه من است؛ وظیفه من است؛ نمی‌پذیرم صدایم را خاموش کنند.» بازگو کرد، فریبا بلوچ با تشویق حضار روبرو شد.

آنتونی بلینکن در ادامه افزود همه زنان برنده امسال دارای این سماجت، عزم برای اعتراض و دست به عمل زدن، و نپذیرفتن شرایط موجود هستند.

او در ارتباط با دیگر برندگان «فوق‌العاده» امسال گفت فعالیت‌های آنها شامل مواردی همچون حمایت از کارگران در بنگلادش و افراد معلول در افغانستان، افشاگری فساد در اوگاندا، مقابله با خشونت جنسی در ژاپن، حمایت از فرزندان حاصل از تجاوزهای جنسی در زمان جنگ در بوسنی و هرزگوین، و مبارزه برای دموکراسی در بلاروس است.

وزیر امور خارجه آمریکا همچنین غیاب مارتا بئاتریز روکه کابلو از کوبا را یادآور شد که به گفته او، به دلیل کارزار طولانی‌مدت بازداشت و بدرفتاری با او از سوی دولت کوبا و همچنین منع خروج او از این کشور نتوانست در مراسم امسال شرکت کند.

پس از آنتونی بلینکن، جیل بایدن در سخنرانی گفت زنان برنده امسال از تعظیم کردن در برابر سکوتی که فریادها برای عدالت، آزادی، و برابری را خاموش می‌کند، سر باز زده‌اند.

بانوی نخست خطاب به برندگان جایزه بین‌المللی زنان شجاع گفت که آنها از طرف خود و دیگران در مقابل ترس و خطر، صدای اعتراض خود را بلند کرده‌اند.

جیل بایدن گفت هنگام خواندن سرگذشت آنها، از «قدرت درونی‌شان» متاثر شده است.

بانوی نخست خطاب به برندگان امسال گفت این زنان موجد فرصت‌هایی برای دیگران می‌شوند که خود امکان دسترسی به آنها را نداشتند.

او در پایان سخنان خود گفت: «مبارزه شما، مبارزه ما است و ما قدرتمندتر از آن هستیم که هیچ نیرویی امید به خاموش کردن صدایمان داشته باشد.»

پس از بانوی نخست، کارین ژان‌پی‌یر، سخنگوی کاخ سفید، در سخنانی گفت «شجاعت» برای اعتراض کردن لازم است و زنان برنده امسال و والدین او که از دیکتاتوری در کشور هایتی گریخته بودند، از این قضیه آگاه هستند.

او دلیل مهاجرت پدر و مادرش به ایالات متحده را جستجو برای آزادی و دموکراسی دانست و افزود به خاطر مشکلاتی که گریبانگیر پدر و مادرش بودند، او تصمیم گرفت صدای افراد به حاشیه رانده شده شود.

در ادامه برنامه، ویدیوهایی کوتاه از سخنان برندگان امسال جوایز بین‌المللی زنان شجاع پخش و جوایز به آنها اهدا شد.

فریبا بلوچ، در ویدیویی خود را نماینده زنان شجاع بلوچستان و ایران خواند. او با اشاره به اینکه در بلوچستان معلم و فعال حقوق زنان بوده، افزود پس از رفتن به بریتانیا فعالیت در زمینه حقوق بشر را ادامه داد تا صدای زنان ایرانی شنیده شود و درباره مصائب و مشکلات‌شان سخن گفته شود.

پس از آن، سامانتا پاور، سرپرست اداره توسعه بین‌المللی ایالات متحده، از خانم بلوچ که با لباس بلوچی در این مراسم حضور داشت، دعوت کرد جایزه خود را از آنتونی بلینکن و جیل بایدن دریافت کند.

خانم پاور در معرفی خانم بلوچ گفت او در دفاع از «حقوق زنان و اقلیت‌های به طور نظام‌مند سرکوب‌شده» از جمله در سیستان و بلوچستان ایران فعال بوده است.

سامانتا پاور با اشاره به دستگیری پسر و برادر این فعال حقوق بشر ایرانی برای ارعاب او پس از این که به لندن گریخته بود، به نقل از فریبا بلوچ گفت که «مقاومت» تنها راه پیش رو است.

وزارت امور خارجه ایالات متحده روز جمعه یازدهم اسفند اعلام کرد فریبا بلوچ، فعال ایرانی حقوق زنان در میان ۱۳ برنده جایزه بین‌المللی «زنان شجاع ۲۰۲۴» این وزارتخانه قرار گرفته است.

این جوایز امسال برای هجدهمین سال به زنانی از سراسر جهان تعلق می‌گیرد که با شجاعت، قدرت و رهبری استثنایی در دفاع از صلح، عدالت، حقوق بشر، برابری جنسیتی و برابری و توانمندسازی زنان و دختران مبارزه کرده‌اند.

وزارت امور خارجه آمریکا فریبا بلوچ را یک فعال حقوق بشر ایرانی مقیم لندن معرفی و خاطرنشان کرد:« او اهل استان سیستان و بلوچستان ایران و از اعضای قومیت به حاشیه‌رانده شده بلوچ است. او درباره حقوق زنان و بحران حقوق بشر در سیستان و بلوچستان که به طور مضاعفی تحت تاثیر خشونت‌های رژیم، اعدام‌ها، و تبعیض‌های نظام‌مند بوده، به صراحت سخن می‌گوید.»

این وزارتخانه در ادامه تصریح کرد: «مقامات حکومت ایران در نتیجه فعالیت‌های حقوق بشری فریبا بلوچ، در تلاش برای ارعابش او را تهدید جانی کردند و پسر و برادرش را در ایران بازداشت کردند. با این حال، خانم بلوچ تنها راه پیشروی را مقاومت می‌داند و بر فعالیت خود پافشاری می‌کند و به دفاع از حقوق زنان ایرانی و جلب توجه به تبعیض‌های جنسیتی، قومیتی و فرقه‌ای رژیم ایران ادامه می‌دهد.»

فیلم مستند «در این قفس»، کاری از حجت توکلی، خبرنگار بخش فارسی صدای آمریکا، است که بر اساس زندگی فریبا بلوچ فعال حقوق بشر ساخته شده و علاوه بر زندگی پرفراز و نشیب او به رنج مضاعف مردم و مخصوصا زنان سیستان و بلوچستان، سرزمین مادری فریبا پرداخته است.

بنفشه یعقوبی از افغانستان، رینا گونوی از ژاپن، مارتا بئاتریز روکه کابلو از کوبا و فوزیه کریم فیروزه از بنگلادش از دیگر برندگان جایزه بین‌المللی «زنان شجاع ۲۰۲۴» هستند.

این مراسم به طور زنده و با ترجمه همزمان از تلویزیون، وبسایت، و شبکه‌های اجتماعی صدای آمریکا پخش شد.

این جایزه تاکنون به بیش از ۱۹۰ زن مدافع حقوق بشر از ۹۰ کشور دنیا تعلق گرفته است.

سال گذشته نیز در روز ۱۷ اسفند و در مراسم جایزه بین‌المللی «زنان شجاع ۲۰۲۳»، جایزه افتخاری «مادلین آلبرایت» به «زنان و دختران معترض ایران» اهدا شد.

برگرفته ای از سایت ایران امروز، ۵ مارس۲۰۲۴