گزارش کارشناسان سازمان ملل درباره تجاوزهای جنسی در جریان یورش حماس به اسرائیل

گروهی از کارشناسان سازمان ملل متحد روز دوشنبه در گزارشی اعلام کردند که «دلایلی منطقی» برای باور به وقوع خشونت‌های جنسی، از جمله تجاوز و تجاوز گروهی در جریان حمله روز هفتم اکتبر گروه افراطی حماس به اسرائیل وجود دارد.

این گروه که ریاستش بر عهده پرامیلا پتن، نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در امور خشونت‌های جنسی در جنگ، است، طی روزهای ۲۹ ژانویه تا ۱۴ فوریه با هدف جمع‌آوری اطلاعات در رابطه با خشونت‌های جنسی مرتبط با حملات هفتم اکتبر، تحلیل و راستی‌آزمایی آن از اسرائیل بازدید کرد.

گزارش ۲۴ صفحه‌ای سازمان ملل متحد می‌گوید: «اطلاعات ضمنی موثقی که می‌تواند نشان‌دهنده برخی اشکال خشونت جنسی، نظیر ختنه زنان، شکنجه جنسی یا رفتار ظالمانه، غیرانسانی و تحقیرکننده باشد، به دست آمده است.»

گروه افراطی حماس که ایالات متحده و بسیاری از دیگر کشورهای غربی آن را تروریستی می‌دانند، اتهام خشونت جنسی را بارها تکذیب کرده است.

شبه‌نظامیان حماس روز هفتم در حمله‌ای غیرمنتظره به جنوب اسرائیل، طبق آمار مقامات اسرائیلی، حدود هزار و ۲۰۰ نفر را کشتند و ۲۵۳ نفر را نیز گروگان گرفتند. حملات تلافی‌جویانه اسرائیل به نوار غزه نیز از آن زمان، طبق آمار وزارت بهداشت غزه که تحت کنترل حماس است، بیش از ۳۰ هزار کشته بر جای گذاشته است.

گزارش سازمان ملل متحد می‌افزاید: «این هیات به اطلاعات روشن و قانع‌کننده‌ای دست یافته است که برخی گروگان‌هایی که به غزه برده شده‌اند، مورد انواع خشونت‌های جنسی مرتبط با جنگ قرار گرفته‌اند و دلایلی منطقی برای باور به این امر وجود دارد که این خشونت‌ها همچنان رخ می‌دهند.»

این هیات در گزارش خود تاکید کرد که برای روشن شدن ابعاد این خشونت‌های جنسی «تحقیقی جامع» باید انجام بگیرد.

کارشناسان سازمان ملل متحد همچنین عنوان کردند که اطلاعاتی از نهادهای مدنی و اشخاص از طریق مصاحبه دریافت کرده‌اند که حاکی از وقوع «خشونت‌های جنسی علیه مردان و زنان فلسطینی در بازداشتگاه‌ها یا در جریان حملات به خانه‌ها یا در ایست‌های بازرسی» پس از هفتم اکتبر است. این بازداشتگاه‌ها در خاک اسرائیل هستند.

گروه کارشناسان سازمان ملل می‌گویند که این اتهامات را با وزارت دادگستری اسرائیل و دادستان کل نظامی این کشور در میان گذاشته‌اند، اما آنها جواب داده‌اند که هیچ شکایتی از نیروهای نظامی اسرائیل در رابطه با خشونت جنسی دریافت نکرده‌اند.

اسرائیل از واکنش سازمان ملل متحد به حملات هفتم اکتبر خشنود نیست و از آن انتقاد می‌کند به طوری که حتی گزارش روز دوشنبه کارشناسان سازمان ملل هم باعث تغییر لحنش درباره این نهاد نشده است.

گیلاد اردان، سفیر اسرائیل در سازمان ملل متحد، پس از انتشار این گزارش گفت که پنج ماه طول کشید تا سازمان ملل سرانجام به وقوع جرایم جنسی در جریان حمله حماس به اسرائیل اذعان کند.

این مقام دولت اسرائیل عنوان کرد که امروز با انتشار گزارشی درباره آزارهای جنسی که گروگان‌های زن اسرائیلی متحمل می‌شوند، سازمان ملل خجالت‌زده شده.

وی افزود: «سازمان ملل تاکنون هیچ بحثی دراین‌باره نداشته و حتی یک نشست نیز دراین‌باره برگزار نکرده است.»

پیش از این آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، تاکید کرده بود که موارد خشونت جنسی در جریان حملات هفتم اکتبر باید با جدیت بررسی شود و مرتکبان آن تحت تعقیب قضایی قرار بگیرند.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا، ۵ مارس۲۰۲۴