دلار به بالاترین قیمت تاریخی رسید، سکه ۳۶ میلیون تومان شد

در ادامه روند صعودی ارزش ارز سایر کشورها نسبت به پول ملی ایران طی روزهای اخیر، روز سه‌شنبه ۱۵ اسفند قیمت هر دلار آمریکا در بازار آزاد به ۶۰ هزار و ۶۵۰ تومان رسید و یورو تا ۶۵ هزار و ۸۰۰ تومان بالا رفت.

قیمت هر دلار آمریکا روز پنجشنبه ۱۰ اسفند، یک روز قبل از انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری، در بازار آزاد ۵۸ هزار و ۸۰۰ تومان بود و یورو نیز در محدوده قیمتی ۶۳ هزار ۶۵۰ تومان قرار داشت اما از روز جمعه، هم‌زمان با انتخابات، روند صعودی نرخ ارز آغاز شد و در چهار روز منتهی به سه‌شنبه نیز ادامه یافت.

بازار سکه نیز طی روزهای اخیر روند افزایش قیمت‌ را طی کرد؛ به‌ طوری‌ که هر سکه امامی در معاملات نقدی صبح سه‌شنبه به ۳۶ میلیون تومان رسید. سایت اقتصادی اکو ایران به نقل از کارشناسان اقتصادی نوشت بازار سکه از دو طرف، نرخ دلار و قیمت جهانی طلا، تحت‌ فشار است.

برخی تحلیلگران اقتصادی نتایج انتخابات را در بالا رفتن نرخ ارز و سکه در ایران موثر دانسته‌اند. برخی دیگر نیز می‌گویند حرکت صعودی دلار متاثر از رشد تقاضا است. برخی فعالان بازار هم بر این باورند که افزایش قیمت دلار در روزهای اخیر هیجانی است و با آرام شدن جو، قیمت‌ها دوباره به حالت قبل باز خواهد گشت.

روند صعودی نرخ ارز در روزهای اخیر به هر دلیلی که باشد، شکست تلاش‌های بازارساز بر تاثیرگذاری روی بازار ارز را آشکار می‌کند. بانک مرکزی جمهوری اسلامی طی هفته‌های اخیر به روش‌های مختلف از جمله ارزپاشی در بازار سعی کرد با هم‌تراز کردن میزان عرضه و تقاضا، بازار را کنترل کند با این حال موفق نشد و قیمت دلار رکورد شکست.

روزنامه مردمسالاری روز سه‌شنبه در گزارشی با عنوان «واکنش بازارها به نتایج انتخابات مجلس»، درباره چرایی افزایش نرخ ارز و سکه در روزهای اخیر به نقل از قدرت امام‌وردی، اقتصاددان، نوشت: «نوسان‌های بازار ارز به‌طور مستقیم، بیشترین اثر را از انتظارات منفی تورمی می‌گیرد.» به گفته این کارشناس، افرادی که نمایندگی مجلس «انتخاب» شده‌اند، بازار و مردم را «نگران» کرده‌‌اند؛ زیرا این تصور وجود دارد که «نمایندگان آینده به انتظارات تورمی و بی‌اعتمادی دامن می‌زنند».

امام‌وردی به سیاست‌های دولتی نیز انتقاد کرد و ضمن اشاره به کنترل‌گری دولت در بازار ارز گفت که این کنترل‌ها در روزهای منتهی به انتخابات شدیدتر شد تا شاخص‌ها خوب نشان داده شوند و ثبات در اقتصاد را به نمایش بگذارند اما وقتی انتخابات تمام شد، نرخ ارز افزایش یافت.

این اقتصاددان پیش‌بینی کرد که نوسان‌های روزهای اخیر بازار ارز به بعد از عید هم کشیده می‌شود و نرخ‌ها در آن زمان نیز به میزان قابل‌توجهی افزایش یابد.

مرتضی افقه، کارشناس اقتصادی، نیز در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا، به تاثیر تحریم‌ها و نتایج نظرسنجی‌های مربوط به انتخابات آتی آمریکا در بازار ارز ایران اشاره کرد و گفت: «با اعلام نتایج هر نظرسنجی درباره احتمال پیروزی ترامپ یا جمهوری‌خواهان، به ایران سیگنال نوسان نرخ ارز ارسال می‌شود.»

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت فارسی، ۶ مارس۲۰۲۴