ارتش اسرائیل عملیات تازه‌ای را در بیمارستان شفاء در شهر غزه آغاز کرد

ارتش اسرائیل روز دوشنبه عملیاتی را در اطراف بیمارستان الشفاء، بزرگترین مجتمع درمانی غزه آغاز کرد. شاهدان عینی از انجام حملات هوایی اسرائیل به محله ویران شده‌ اطراف این بیمارستان خبر دادند.

در بیانیه‌ای که ارتش اسرائیل در همین رابطه صادر کرده آمده است که سربازان این کشور «هم اینک در حال انجام یک عملیات دقیق در منطقه بیمارستان شفا هستند.»

در ادامه آمده است که «این عملیات بر اساس اطلاعاتی صورت می‌گیرد که نشان دهنده استفاده تروریست‌های عالی‌رتبه حماس از این بیمارستان است.»

شاهدان در شهر غزه به خبرگزاری فرانسه گفته‌اند که تانک‌های اسرائیلی محل این بیمارستان را محاصره کرده‌اند.

به گفته ارتش اسرائیل، به سربازان این کشور دستور داده شده تا تدابیر لازم «در مورد لزوم اجرای محتاطانه این عملیات و همچنین اقدامات لازم برای جلوگیری از آسیب به بیماران، غیرنظامیان، کارکنان پزشکی و تجهیزات پزشکی» را اتخاذ کنند.

در این بیانیه همچنین آمده است که چند عرب‌زبان نیز به منظور «تسهیل مکالمه با بیمارانی که در بیمارستان هستند» مستقر شدند.

آنطور که این بیانیه اشاره می‌کند «هیچ اجباری برای تخلیه بیماران و کادر درمانی وجود ندارد.»

ارتش اسرائیل در ماه نوامبر گذشته نیز عملیاتی را در بیمارستان شفا ترتیب دادند که با اعتراض‌ مجامع بین‌المللی رو برو شد.

به گفته وزارت بهداشت حماس غزه، هم اکنون ده‌ها هزار فلسطینی که به دلیل جنگ آواره شده‌اند، در این مجتمع درمانی پناه گرفته‌اند.

اسرائیل بارها ادعا کرده است که گروه فلسطینی حماس برای اینکه بتواند اهداف نظامی خود را پیش گیرد، از بیمارستان‌ها و دیگر مراکز پزشکی استفاده می‌کند، ادعاهایی که این گروه شبه نظامی آن را رد می‌کند.

دفتر رسانه‌ای دولت حماس در غزه این عملیات را محکوم کرد و گفت: «یورش به مجتمع پزشکی الشفاء با تانک، پهپاد و سلاح، و تیراندازی در داخل آن جنایت جنگی است.»

ارتش اسرائیل از زمان آغاز جنگ تاکنون چندین عملیات بر روی مراکز درمانی در اطراف نوار غزه انجام داده است.

با گذشت بیش از پنج ماه از آغاز جنگ در نوار غزه و علیرغم فشارهای بین‌المللی برای جلوگیری از تلفات غیرنظامیان؛ بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل روز یکشنبه در جلسه کابینه گفت ارتش این کشور به شهر رفح، آخرین پناهگاه نسبتا امن در منطقه کوچک و پرازدحام این باریکه حمله خواهد کرد.

نتانیاهو گفت: «ما در رفح عملیات خواهیم کرد. چند هفته طول می‌کشد ولی اتفاق خواهد افتاد.» معلوم نیست که منظور نخست‌وزیر اسرائیل این است که حمله قرار است هفته‌ها به درازا بکشد یا اینکه قرار است حمله چند هفته دیگر آغاز شود.

نتانیاهو در شهر بیت‌المقدس و پس از دیدار با اولاف شولتس، صدراعظم آلمان گفت که اسرائیل قصد ندارد زمانی که نیروهایش به رفح حمله می‌کنند، غیرنظامیان را در آن منطقه محبوس و محاصره کند.

از آنجایی که بیش از یک میلیون آواره فلسطینی از دیگر بخش‌های منطقه ویران شده باریکه غزه به دنبال سرپناه به رفح در جنوبی‌ترین قسمت باریکه غزه آمده‌اند و به نظر می‌رسد که اسرائیل برنامه مشخصی برای محافظت از غیرنظامیان در این شهر ندارد، کشورهای متحد اسرائیل سعی دارند با فشار آوردن بر نتانیاهو او را از حمله به رفح منصرف کنند.

آقای شولتس نیز در کنفرانس خبری مشترک با نتانیاهو گفت که با نخست‌وزیر اسرائیل در مورد لزوم ارائه کمک‌های جامع بشردوستانه به غزه صحبت کرد.

در واشنگتن هم جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده در طی مراسمی با حضور لئو وارادکار، نخست وزیر ایرلند بر لزوم افزایش کمک‌های بشردوستانه به غزه و دستیابی به یک توافق آتش‌بس به شرط آزادی گروگان‌های حماس تاکید کرد. بایدن گفت که حرکت به سوی تحقق یافتن راه حل دو کشوری «تنها راه برای صلح و امنیت پایدار است.»

در جلسه کابینه اسرائیل، نتانیاهو با زبانی تند خطاب به متحدانش گفت که «یعنی حافظه شما اینقدر کوتاه است؟ به این سرعت وقایع هفتم اکتبر را که وحشتناک‌ترین قتل‌عام یهودیان از زمان هولوکاست بود را فراموش کردید؟ آیا اینقدر سریع حق اسرائیل برای دفاع از خود در برابر هیولاهای حماس را انکار می‌کنید؟»

نتانیاهو در گفتگو با فاکس نیوز گفت که تشکیل کشور فلسطین «بزرگترین پاداش برای تروریسم در تاریخ» خواهد بود.

آخرین آمار و ارقام به ما چه می‌گوید؟
جنگ در باریکه غزه زمانی آغاز شد که گروه فلسطینی حماس در تاریخ هفتم اکتبر (۱۵ مهرماه) حمله بی‌سابقه‌ای را در دورن خاک اسرائیل آغاز کرد که بر اساس آمار رسمی خبرگزاری فرانسه، منجر به کشته شدن حدود ۱۱۶۰ نفر در اسرائیل شد که اکثر آن‌ها غیرنظامی بودند.

گروه حماس همچنین در جریان حمله هفتم اکتبر حدود ۲۵۰ گروگان اسرائیلی و اتباع خارجی را دستگیر کردند که ده‌ها نفر از آن‌ها در جریان آتش‌بس یک هفته‌ای در ماه نوامبر آزاد شدند.

اسرائیل معتقد است که هنوز هم حدود ۱۳۰ گروگان دیگر همچنان در غزه باقی باشند که گمان می رود ۳۳ نفر از آن‌ها شامل هشت سرباز و ۲۵ غیرنظامی کشته شده باشند.

در عوض، اسرائیل نیز با وعده نابودی حماس، بمباران و حمله زمینی بی‌امانی را در نوار غزه در دست گرفته که به گفته وزارت بهداشت حماس، دست کم ۳۱ هزار و ۶۴۵ نفر کشته شدند که بیشتر آنها زن و کودک بودند.

ارتش اسرائیل پس از عملیات ۱۵ نوامبر (۲۴ آبان) در بیمارستان الشفاء اعلام کرد که سلاح و سایر تجهیزات نظامی پنهان شده در این سایت را پیدا کرده است. ادعاهایی که باز هم حماس آن را رد کرده است.

ارتش اسرائیل همچنین مدعی شد که یک تونل ۴۴ متری در زیرزمین پیدا کرده است و تصاویری از آن را به اشتراک گذاشته که می‌گوید ثابت می‌کند گروگان‌ها در آنجا نگهداری می‌شوند.

طبق گزارش سازمان ملل، از زمان آغاز جنگ، ۱۵۵ مرکز بهداشتی در نوار غزه آسیب دیده اند.

برگرفته ای از سایت یورونیوز (اتحادیه اروپا) به زبان فارسی، ۱۸ مارس۲۰۲۴