نگرانی درباره سلامت صدیقه وسمقی

ما ضمن ابراز نگرانی نسبت به وضع سلامت خانم وسمقی، که از حقوق اولیه‌ی پزشکی محروم شده، خواهان آزادی بی قید و شرط ایشان هستیم

ما امضاکنندگان این نامه دستگیری خانم دکتر صدیقه وسمقی، استاد بازنشسته‌ی دانشگاه، شاعر، اسلام‌پژوه، روشنفکر و منتقد سیاسی را محکوم می‌کنیم. خانم وسمقی به شکل غیر قانونی و با یورش به خانه‌اش دستگیر شده است. او علاوه بر مشکل شدید بینایی از بیماری‌های دیگری رنج می‌برد و نیازمند مراقبت مستمرّ پزشکی است.

صدیقه وسمقی کاری غیر از حق‌گویی و ستم‌ستیزی نکرده و جز به افضل الجهاد نپرداخته که همانا گفتن کلمه حق در برابر سلطان جائر است. قرآن از همگان می‌خواهد که در راه آزادی خلق از ستم مبارزه کنند: «و چرا در راه خدا و در راه [آزادسازی‌] مردان و زنان و کودکان مستضعفی کارزار نکنید که می‌گویند پروردگارا ما را از این شهری که اهلش ستمگرند خارج فرما و از سوی خویش برای ما یار و یاوری بگمار» (سوره‌ی نساء، آیه‌ی ۷۵). خانم وسمقی و همه‌ی آزادیخواهان شرافتمندی که در راه برابری و آزادی ایران تلاش می‌کنند در زمره‌ی کسانی هستند که به این ندای خداوند پاسخ مثبت داده‌اند.

ما ضمن ابراز نگرانی نسبت به وضع سلامت خانم وسمقی، که از حقوق اولیه‌ی پزشکی محروم شده، خواهان آزادی بی قید و شرط ایشان هستیم و نظام جمهوری اسلامی را مسئول هر مشکلی می‌دانیم که برای سلامت ایشان پدید آید.

محمدجواد اکبرین، حسن یوسفی اشکوری، عبدالعلی بازرگان، میثم بادامچی، رضا بهشتی معزّ، عبدالکریم سروش، سروش دباغ، احمد علوی، رضا علیجانی، حسن فرشتیان، رحمان لیوانی، داریوش محمدپور، ژیلا موحد شریعت‌پناهی، عبدالله ناصری طاهری، مهدی ممکن، یاسر میردامادی، محمدحسن یزدی‌زاده

برگفته ای از سایت ایران امروز، ۲۱ مارس۲۰۲۴