بلیت اتوبوس و مترو گران شد، کرایه تاکسی ۴۵ درصد افزایش یافت

هیئت تطبیق فرمانداری تهران صبح سه‌شنبه ۲۹ اسفند افزایش نرخ کرایه وسایل حمل‌ونقل عمومی را که پیش از این در شورای شهر تصویب شده بود، تایید کرد. خبرگزاری دولتی ایرنا به نقل از سعید بشیری، معاون عمرانی فرمانداری تهران، نوشت که از سال ۱۴۰۳، قیمت بلیت مترو ۲۸ درصد، بهای بلیت اتوبوس ۲۶ درصد و نرخ کرایه تاکسی ۴۵ درصد افزایش می‌یابد.

این مقام دولتی افزود از آنجا که افزایش ۲۶ تا ۴۵ درصدی کرایه وسایل حمل‌ونقل عمومی در تهران پایین‌تر از میزان تورم بود، فرمانداری با آن مخالفتی نداشت. به گفته بشیری، نرخ‌های جدید از سال آینده در تهران اجرا می‌شوند.

به‌ این‌ ترتیب قیمت بلیت مترو از سه هزار و ۳۰۰ تومان به چهار هزار و ۳۰۰ تومان افزایش می‌یابد و بهای بلیت مترو به حومه شهر نیز ۳۰ درصد بیشتر می‌شود.

پیش‌تر جعفر تشکری هاشمی، رئیس کمیسیون شورای عمران و حمل‌ونقل شورای شهر، نیز گفته بود افزایش ۴۵ درصدی نرخ کرایه تاکسی در سال آینده به نرخ تورم نزدیک است.

هم‌زمان با افزایش کرایه وسایل حمل‌ونقل عمومی در تهران، گزارش‌های میدانی از افزایش کرایه تاکسی‌های اینترنتی خبر می‌دهند. برخی کاربران در روزهای اخیر در شبکه‌های اجتماعی نوشتند که تاکسی‌های اینترنتی با حذف گزینه «عجله دارم»، برای بالا بردن کرایه‌ها خیز برداشته‌اند.

نمایندگان دولت و اعضای شورای شهر در حالی با افزایش کرایه وسایل حمل‌ونقل عمومی «متناسب با نرخ تورم» تاکید می‌کنند که نمایندگان همین دولت در شورای عالی کار با افزایش حداقل حقوق کارگران متناسب با نرخ تورم و سبد معیشت خانوار مخالفت کرده و مانع افزایش حقوق آنان به بیش از ۳۵ درصد شده‌اند. بر اساس گزارش‌ها روز سه‌شنبه در آخرین جلسه شورای عالی کار و در حالی‌ که نمایندگان کارگری به نشانه اعتراض، از جلسه مذاکرات مزدی خارج شده بودند، نمایندگان دولت با کارفرمایان بر سر افزایش ۳۵ درصدی حداقل حقوق کارگران در سال ۱۴۰۳ توافق کردند.

به این ترتیب اکنون کارگران و حداقل‌بگیران در ایران که بیشترین استفاده‌کنندگان از وسایل حمل‌ونقل عمومی‌اند و حقوقشان در سال آینده تنها ۳۵ درصد افزایش پیدا می‌کند، باید برای خرید بلیت اتوبوس و مترو بین ۲۶ تا ۲۸ درصد بیشتر از سال قبل پول بدهند و در صورت نیاز به استفاده از تاکسی هم باید ۴۵ درصد بیشتر از سال قبل هزینه کنند.

نگاهی به نرخ‌ کرایه تاکسی‌ها و بلیت اتوبوس در ۱۰ سال گذشته نشان می‌دهد که هزینه‌های حمل‌ونقل عمومی از جمله تاکسی در تهران در مدت یک دهه، به‌ میزان چشمگیری افزایش یافته است.

در سال ۱۳۹۲، بهای ورودی تاکسی‌های خطی در تهران حدود ۳۵۰ تومان بود که به ازای هر یک کیلومتر، ۱۱۱ ریال به آن افزوده می‌شد. در سال ۱۳۹۵، مبلغ ورودی تاکسی‌های خطی به حدود ۵۱۰ تومان رسید و در ازای هر یک کیلومتر، کرایه تاکسی ۲۳۰ تومان افزایش می‌یافت اما در سال ۱۴۰۰، مبلغ ورودی تاکسی‌های خطی به دو هزار و ۱۰۰ تومان رسید که در ازای هر یک کیلومتر، حدود ۶۴۰ تومان هم به آن افزوده می‌شد. سال ۱۴۰۱ نیز با افزایش ۲۵ درصدی نسبت به سال قبل از آن، نرخ ورودی تاکسی‌های خطی به دو هزار و ۶۲۵ تومان افزایش یافت. سال ۱۴۰۲ نیز کرایه تاکسی بین ۴۵ تا ۷۰ درصد گران‌ شد.

در این سال‌ها، بهای بلیت مترو و اتوبوس‌های شهری نیز به همین ترتیب افزایش یافته‌اند.

این افزایش قیمت‌ها در حالی است که شهرداری تهران برای نوسازی سیستم حمل‌ونقل عمومی شهر تهران اقدام مناسبی انجام نمی‌دهد و مردم برای سفر‌های درون‌شهری با مشکلات عدیده‌ای از جمله کافی نبودن تاکسی‌ها و اتوبوس‌ها مواجه‌اند. فرسودگی ناوگان حمل‌ونقل عمومی تهران به اندازه‌ای است که در روزهای بارانی و برفی به فلج شدن شهر منجر می‌شود.

در یک سال اخیر به تناوب گزارش‌هایی هم از خرابی واگن‌های مترو و اتوبوس‌های شهری منتشر شد که در نهایت باعث شد شهرداری تهران پس از مدت‌ها وعده نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی، واردات واگن‌ مترو و اتوبوس از چین را آغاز کند.

علیرضا زاکانی، شهردار تهران، اواخر دی‌ماه طی سخنانی به‌صراحت گفت که ۹۶ درصد تاکسی‌های شهری تهران فرسوده‌اند و به نوسازی نیاز دارند. پیش‌تر، پلیس راهور فراجا هم اعلام کرده بود که بالای ۸۰ درصد اتوبوس‌ها و مینی‌بوس‌های تهران فرسوده‌اند.

تاکسی‌ها و اتوبوس‌های فرسوده‌ که همچنان در مسیر‌های شهری تردد می‌کنند، در آلوده کردن هوای تهران نیز سهم زیادی دارند.

اهمال شهرداری در نوسازی وسایل حمل‌ونقل عمومی تهران در حالی است که شورای شهر سال ۱۴۰۱ در جریان تصویب بودجه شهرداری، نیمی از بودجه را به حمل‌ونقل عمومی اختصاص داد.

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت فارسی، ۲۱ مارس۲۰۲۴