شورای امنیت حمله داعش به کنسرت مسکو را محکوم کرد؛ افزایش شمار کشته‌شدگان به ۹۳ نفر

شورای امنیت سازمان ملل حمله خونین به سالن کنسرت در روسیه را به شدت محکوم کرد و آن را «حمله تروریستیِ شنیع و بزدلانه» خواند.

افراد مسلح ناشناس در روز جمعه، سوم فروردین، به یک سالن کنسرت به نام «کروکوس» در حومه غربی مسکو، پایتخت روسیه، که مملو از تماشاگر بود حمله کردند و ده‌ها نفر را کشتند.

اعضای شورای امنیت روز شنبه چهارم فروردین این حمله را «اقدام مذموم تروریستی» عنوان کرده و بر لزوم پاسخگویی عاملان، سازمان‌دهندگان، تامین کنندگان مالی، حامیان این اقدام و محاکمه آنها تأکید کردند.

جان کربی سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید هم در واکنش به حمله یاد شده، گفته است «تصاویر حمله وحشتناک و تماشای آن سخت بود».

او همچنین در واکنش به اتهامات تلویحی دیمیتری مدودف، رئیس جمهور سابق و معاون کنونی شورای امنیت روسیه درباره «دست داشتن اوکراین» در این حمله تروریستی گفت، آمریکا هیچ نشانه‌ای مبنی بر دست داشتن اوکراین در این حمله ندیده است.

دستیار ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین نیز با رد اتهامات مدودف گفته است بیایید در این مورد صادق باشیم: «اوکراین مطلقاً هیچ ارتباطی با این رویداد نداشت».

میخائیلو پودولیاک در ادمه تصریح کرد ما یک جنگ تمام عیار و همه جانبه با ارتش منظم روسیه و با فدراسیون روسیه به عنوان یک کشور داریم، اما هرگز به اقدامات تروریستی متوسل نمی‌شویم.

آقای مدودف پیشتر به رغم اذعان داعش به حمله تروریستی، تهدید کرده بود «اگر مشخص شود که تروریست‌ها، وابسته به کیف هستند، غیرممکن است نسبت به آنها و کسانی که الهام‌بخش این حمله شده‌اند، بی‌تفاوت باشیم. همه آنها باید پیدا و بی‌امان به عنوان تروریست نابود شوند؛ از جمله مقامات دولتی که مرتکب چنین کار شیطانی شده‌اند. مرگ در برابر مرگ.»

وزارت خارجه روسیه نیز با انتشار بیانیه‌ای گفته است کل جامعه جهانی «موظف» است این جنایت وحشتناک را محکوم کند.

تاکنون بسیاری از کشورها از جمله آمریکا، چین، هند، ایتالیا، آلمان، فرانسه، کوبا، ونزوئلا، پاکستان، افغانستان، ترکیه، همه کشورهای قفقاز و آسیای میانه این حمله را به شدت محکوم کردند.

شمار زیادی از مقام‌های کشورهای مختلف حمله افراد مسلح به سالن کنسرت در حومه مسکو که ده‌ها کشته برجای گذاشت را محکوم کردند.

امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه، این حمله را به شدت محکوم کرد و آن را «تروریستی» خواند. رئیس‌جمهوری فرانسه همچنین با خانواده قربانیان این حمله ابراز همدردی کرده است.

سخنگوی اتحادیه اروپا نیز گفت که «از گزارش درباره حمله تروریستی به تالار کنسرت شهر کروکوس شوکه و وحشت زده است.»

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، هم حمله افراد مسلح به یک سالن کنسرت در حومه مسکو را به «شدیدترین لحن» محکوم کرد. دبیرکل سازمان ملل با خانواده قربانیان این حمله مرگبار ابراز هم‌دردی کرد.

کمیته تحقیقات دولتی روسیه بامداد روز شنبه اعلام کرد که شمار کشته شدگان حمله مسلحانه به سالن کنسرت «کروکوس» به دست کم ۹۳ نفر افزایش یافت. احتمال افزایش شمار قربانیان نیز وجود دارد.

پیشتر اف‌اس‌بی، سازمان امنیت روسیه، اعلام کرده بود که در این حمله ۴۰ نفر کشته و بیش از ۱۴۵ نفر زخمی شده‌اند.

گزارش‌ها حاکی است که کلیه شش هزار و ۲۰۰ بلیت سالن کنسرت «کروکاس» در نزدیکی یک مرکز خرید به همین نام در حومه غربی مسکو برای یک اجرا فروخته شده بود.

رسانه‌های دولتی روسیه می‌گویند به دنبال آتش سوزی گسترده در سالن کنسرت «کروکاس»، سقف آن فروریخته است.

خبرگزاری دولتی روسیه نیز از بازداشت ۱۱ نفر در ارتباط با این حمله، از جمله هر چهار مهاجمی که به طور مستقیم در حمله به سالن کنسرت نقش داشتند، خبر دادند.

بیانیه «داعش»
به گزارش خبرگزاری رویترز، گروه حکومت اسلامی، داعش شاخه خراسان٬ با انتشار بیانیه‌ای در رسانه خود به صورت رسمی مسئولیت حمله به یک تالار کنسرت در حومه مسکو را بر عهده گرفت.

مقامات آمریکا ساعاتی پس از این بیانیه تایید کردند که داعش خراسان عامل این حمله بوده است.

منابع امنیتی آمریکا دو هفته پیش هشدار داده بودند که داعش خراسان به دنبال یک حمله به تجمعات عمومی در روسیه است.

این در حالی است که یک مقام کمیته تحقیقات روسیه گفت، هنوز زود است که درباره هویت عوامل این حمله قضاوت کرد.

مقامات امنیتی روسیه گفتند که عوامل این حمله توانستند با یک خودروی رنو سفید از محل بگریزند.

گزارش‌ها حاکی است که حمله سالن کنسرت به نام «کروکوس» ساعت شش بعدازظهر روز جمعه آغاز شد و مهاجمان علاوه بر سلاح‌های خودکار، کوکتول مولوتوف نیز داشتند که با آنها سالن را به آتش کشیدند.

با وجود صدها تماشاگر در این سالن کنسرت و شلیک به آنها از فاصله نزدیک احتمالا آمار قربانیان حمله بالاتر نیز خواهد رفت.

در تصاویر و ویدئوهای منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی حداقل سه مرد مسلح با لباس نظامی دیده می‌شوند که در این سالن در حال حرکت هستند و به سوی مردم حاضر در ورودی سالن و داخل آن تیراندازی می‌کنند.

اخباری هم از حمله «پنج نفر» به این سالن کنسرت منتشر شده است. در یک ویدئو دست‌کم چهار نفر دیده می‌شوند که به سوی حضار در سالن از فاصله نزدیک شلیک می‌کنند.

گفته شده که این حملات پیش از اجرای موسیقی در این سالن آغاز شده و صدای انفجار هم شنیده شده است. در پی وقوع انفجار خبرگزاری روسی ریا از وقوع آتش‌سوزی در این ساختمان خبر داد.

در پی وقوع این حمله، شهردار مسکو از دستور لغو تمام تجمع‌ها و گردهم‌آیی‌ها در پایتخت روسیه در تعطیلات آخر هفته خبر داد.

با این حال شبکه جهانی بی‌بی‌سی نوشته است که دو هفته پیش سفارت آمریکا در روسیه با انتشار یک اخطار امنیتی از «نقشه قریب‌الوقوع عوامل افراطی برای حمله به تجمعات» خبر داده بود.

در حالی «داعش خراسان» می‌گوید عامل حمله به این سالن کنسرت در مسکو است که دی ماه سال گذشته نیز مسئولیت حمله به مراسم سالگرد قاسم سلیمانی، فرمانده سابق نیروی قدس سپاه ، را برعهده گرفته بود.

در جریان دو «انفجار انتحاری» در روز چهارشنبه ۱۳ دی‌ماه‌ در مراسم چهارمین سالگرد قاسم سلیمانی در شهر کرمان بیش از ۹۰ نفر کشته و بیش از ۲۰۰ نفر دیگر زخمی شدند.

روسیه و ایران در جریان جنگ داخلی سوریه به بقای حکومت بشار اسد و سرکوب مخالفان مشارکت کردند.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا، ۲۳ مارس۲۰۲۴