پدر امیرمهدی فرخی‌پور، از جانباختگان اعتراضات سراسری بازداشت شد

سعید فرخی‌پور، پدر دادخواه امیرمهدی فرخی‌پور، از جانباختگان اعتراضات سراسری ایران توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی بازداشت شد.

هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران با اعلام این خبر گزارش کرد که سعید فرخی‌پور، روز ۱۳ فرورین ۱۴۰۳ و هنگام حضور بر سر مزار فرزندش در بهشت زهرا دستگیر شده است.

بر اساس گزارش هرانا، آقای فرخی‌پور به مکان نامعلومی منتقل شده و تاکنون از نهاد بازداشت کننده او اطلاعی در دست نیست.

امیر مهدی فرخی پور، ۱۷ ساله، در تاریخ ۵ مهر ۱۴۰۱ و در اوج اعتراضات سراسری ایران در پارک لاله تهران هدف گلوله جنگی قرار گرفت. این نوجوان معترض یک روز بعد در ۶ مهر ماه و چهار روز پیش از تولد هجده سالگی‌اش بر اثر شدت جراحات جان خود را از دست داد.

امیر مهدی فرخی پور دانش آموز سال یازدهم رشته گرافیک بود و به مدت سه سال نیز در کارگاه کفاشی و فروشگاه کیف و کفش پدرش کار می‌کرد.

جمهوری اسلامی طی سال گذشته فشار گسترده‌ای را بر خانواده‌های جانباختگان اعتراضات «زن، زندگی، آزادی» وارد کرده و کوشیده است از طریق بازداشت، ارعاب و اخراج از محل کار اعضای این خانواده‌ها مانع از دادخواهی جانباختگان شود.

این فشارها در روزهای گذشته نیز ادامه یافته و اخیرا امید قدیمی، برادر دادخواه فواد قدیمی، از سوی دادگاه انقلاب اسلامی شهرستان دیواندره در استان کردستان به ۴۰ ماه حبس و پرداخت جریمه نقدی محکوم شده است.

پیش از آن هم امید و زهرا سعیدیان‌جو، برادر و خواهر دادخواه میلاد سعیدیان جو، از احضار خود به دادسرای انقلاب اسلامی شهر ایذه خبر داده بودند.

برگرفته از سایت ایران وایر، ۳ آپریل ۲۰۲۴