رسانه‌های مصر از پیشرفت در مذاکره درباره گروگان‌های در اختیار حماس خبر دادند

هنوز مقامات حماس یا طرف‌های دیگر مذاکرات به این گزارش واکنش نشان نداده‌اند. اما پیش‌تر گزارش‌هایی مبنی بر طرحی چند مرحله‌ای مطرح شده بود که در جریان آن جنگ در نوار غزه متوقف و گروگان‌های در اختیار حماس در مقابل بیش از ۷۰۰ زندانی فلسطینی آزاد می‌شوند و روند کمک ‌رسانی به نوار غزه تقویت می‌شود. این گزارش‌ها حاکی از آن است که هدف این روند در نهایت برقراری آتش‌بس دائم است.

به گزارش رویترز، گزارش تلویزیون دولتی مصر حاکی از آن است که هیات مذاکره‌کننده حماس پس از رایزنی‌ها قاهره را ترک کرده است و قرار است دو روز دیگر برای نهایی کردن شرایط توافق بازگردد.

مذاکره‌کنندگان اسرائیل و ایالات متحده آمریکا نیز تا ساعات آینده مصر را ترک می‌کنند. اتلویزیون دولتی مصر می‌گوید که رایزنی‌ها در ۴۸ ساعت آینده نیز ادامه خواهد داشت.

درحالی که هفتمین ماه جنگ اسرائیل و حماس در نوار غزه آغاز شده است، فشارهای بین‌المللی بر اسرائیل برای پایان دادن به جنگ افزایش یافته است. در این بین دولت بایدن نیز می‌کوشد هفت ماه مانده به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا راهی برای حل این مناقشه بیابد.

با این حال دورهای قبلی رایزنی‌ها در هفته‌های اخیر به توافق منجر نشد. در حال حاضر اسرائیل نیروهای خود را از جنوب نوار غزه خارج کرده است اما تاکید دارد که این اقدام به معنی پایان جنگ نیست و عملیات نظامی در رفح انجام خواهد شد. اسرائیل می‌گوید که روند تخلیه رفح در جنوب نوار غزه به‌زودی آغاز خواهد شد.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل که به شدت برای صرفنظر از عملیات نظامی در رفح تحت فشار است، تاکید دارد که این مرحله پایانی جنگ با حماس برای از بین بردن ظرفیت‌های این گروه شبه‌نظامی ضروری است.

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت فارسی، ۸ آپریل ۲۰۲۴