اسرائیل: عقب‌نشینی از جنوب غزه، پایان جنگ نیست؛ «تخلیه رفح به‌ زودی آغاز می‌شود»

به دنبال عقب‌نشینی نیروهای اسرائیل از جنوب غزه، مقامات دفاعی این کشور تاکید داشتند که هدف از آن نه پایان دادن به جنگ، بلکه سازماندهی مجدد نیروها نامیده‌اند.

ژنرال هرتسی هالوی، فرمانده ارتش اسرائیل، شامگاه یکشنبه ۱۹ فروردین گفت: «جنگ در غزه ادامه دارد و ما با پایان جنگ فاصله داریم.»

ساعاتی پیش از آن سخنگوی ارتش اسرائیل همزمان با آغاز هفتمین ماه جنگ این کشور با گروه افراطی حماس در نوار غزه گفته بود ارتش این کشور «تمام نیروهای زمینی خود را از جنوب غزه، غیر از یک تیپ مستقر در این منطقه، خارج کرده است».

در پی این اظهارات، گمانه‌زنی‌ها درباره احتمال حمله اسرائیل به شهر رفح بالا گرفت، شهری در مرز مصر که پناهگاه ۱.۴ میلیون فلسطینی است و مقامات اسرائیلی آن را آخرین پایگاه گروه افراطی حماس نامیده‌اند.

جان کربی، سخنگوی امنیت ملی کاخ سفید، روز یکشنبه بار دیگر مخالفت ایالات متحده با حمله اسرائیل به رفح را تکرار کرد و به شبکه تلویزیونی ای.بی.سی گفت که ایالات متحده معتقد است که عقب‌نشینی نسبی اسرائیل «در واقع فقط برای استراحت و تجدید قوا برای این نیروها است که چهار ماه در میدان جنگ حضور داشته‌اند».

اما شبکه ۱۳ تلویزیون اسرائیل گزارش داد که این کشور در حال آماده شدن برای آغاز تخلیه رفح تا هفته بعد است و این روند امکان دارد که چندین ماه به طول بیانجامد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از منابع مطلع نظامی گزارش داد که «نیروی قابل توجهی» در غزه برای ادامه عملیات هدفمند از جمله در خان یونس، زادگاه یحیی سنوار، رهبر حماس، باقی مانده است.

بنیامین نتانیاهو که پیشتر تأکید کرده بود انهدام چهار گردان باقی مانده حماس در رفح «برای تضمین پیروزی» کشورش در این جنگ یک ضرورت است، در آغاز نشست کابینه خود در روز یک‌شنبه گفت: «ما مصمم هستیم جنگ را با پیروزی کامل به پایان برسانیم، تمام ربود‌ه‌شدگان خود را بازگردانیم، نابودی حماس در کل نوار غزه از جمله در رفح را کامل و تضمین کنیم تا غزه دیگر تهدیدی برای اسرائیل نباشد.»

آقای نتانیاهو سپس عنوان کرد که برای جامعه بین‌المللی روشن کرده که بدون بازگشت گروگان‌ها آتش‌بسی در کار نخواهد بود و این حماس است که مانع از توافق شده است.

اسرائیل هفته‌هاست که بر حمله زمینی به رفح تاکید کرده، اما حمله نظامی به شهری که حدود ۱.۴ میلیون نفر را در خود جای داده ، زنگ خطر را در جهان به صدا درآورده‌ است.

ایالات متحده که به عنوان اصلی‌ترین متحد اسرائیل شناخته می‌شود از این کشور خواسته‌ است تا یک طرح معتبر برای محافظت از غیرنظامیان در این باریکه ارائه کند.

در شش ماه گذشته ناامیدی فزاینده‌ای در اسرائیل موج می‌زند؛‌ جایی که اعتراضات ضد دولتی افزایش یافته است و خشم نسبت به آنچه برخی آن را انفعال دولت برای کمک به آزادی حدود ۱۳۰ گروگان باقی مانده می‌دانند، افزایش یافته است.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا، ۸ آپریل ۲۰۲۴