دادگاهی در آرژانتین جمهوری اسلامی را به «جنایت علیه بشریت» متهم کرد

دادگاهی در آرژانتین حمله مرگبار سال ۱۹۹۲ به سفارت اسرائیل در بوئنوس‌آیرس و حمله سال ۱۹۹۴ به مرکز یهودیان «آمیا» را به جمهوری اسلامی منتسب و حکومت ایران را به همین دلیل به «جنایت علیه بشریت» متهم کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه به نقل از رسانه‌های آرژانتین، این دادگاه به رسانه‌‌ها اعلام کرده که اسناد موجود ثابت می‌کند جمهوری اسلامی با همکاری «جنبش تروریستی شیعی حزب‌الله لبنان» مرگبارترین حادثه تروریستی تاریخ آرژانتین را با بمب‌گذاری در مرکز یهودیان «آمیا» مرتکب شده و از همین رو حکومت ایران یک «دولت تروریستی» و عامل «جنایت علیه بشریت» است.

بمبگذاری مرکز همیاری یهودیان، آمیا، در سال ۱۳۷۳ روی داد که در آن ۸۷ نفر کشته و بیش از سیصد تن زخمی شدند، و ۴۰۰ مغازه و خانه آسیب دید. آرژانتین می‌گوید جمهوری اسلامی نقشه این بمب‌گذاری را کشید و حزب‌الله لبنان آن را اجرا کرد.

وزارت امور خارجه ایالات متحده ۲۸ تیر ۱۴۰۱ به مناسبت سالگرد انفجار مرکز جامعه یهودیان در بوئنوس‌ آیرس اعلام کرد «مقامات بلندپایه حکومت ایران مستقیماً در این حمله دست داشتند و حزب‌الله لبنان آن را به دستور رژیم ایران انجام داد.»

محسن رضایی و احمد وحیدی از مقام‌های جمهوری اسلامی که در دولت ابراهیم رئیسی نیز دارای سمت هستند، در ارتباط با بمب‌گذاری مرکز فرهنگی یهودیان بوئنوس آیرس در سال ۱۳۷۳ (۱۹۹۴) تحت تعقیب پلیس بین‌الملل، اینترپل، و تحت پیگرد دادگستری آرژانتین قرار دارند.

آلبرتو نیسمان، دادستان ویژه پرونده آمیا بود که پس از وارد کردن اتهام تبانی با جمهوری اسلامی به کریستینا فرناندز دو کرشنر رئیس جمهوری وقت آرژانتین در سال ۲۰۱۵ پیکر بی‌جانش با گلوله‌ای در سر، در حمام آپارتمان مسکونی وی پیدا شد.

حکومت ایران هرگونه مشارکت در حمله آمیا را انکار کرده و جلوی بازجویی از مقامات سابق دولتی را گرفته است. دو کشور در سطح کاردار با هم ارتباط دیپلماتیک دارند.

برگفته ای از سایت صدای امریکا بخش فارسی، ۱۲ آپریل ۲۰۲۴