وال استریت جورنال: خامنه‌ای هنوز در حال بررسی مخاطرات سیاسی پاسخ به اسرائیل است

روزنامه آمریکایی وال استریت جورنال در گزارشی در خصوص احتمال عملی شدن پاسخ نظامی ایران به اسرائیل «در ۴۸ ساعت آتی» نوشت که رهبر جهوری اسلامی هنوز در حال بررسی مخاطرات سیاسی چنین حمله‌ای است، ولی نیروهای نظامی ایران پیشاپیش پهپادها را از آشیانه بیرون آورده‌اند.

همزمان وزیر دفاع اسرائیل به همتای آمریکایی خود گفت هر حمله مستقیم ایران، مستلزم پاسخ مناسب اسرائیل علیه ایران خواهد بود.

وال استریت جورنال بامداد جمعه، ۲۴ فروردین، به نقل از یک منبع آگاه در تل‌آویو نوشت اسرائیل برای حمله مستقیم ایران به جنوب یا شمال اسرائیل که ممکن است «در ۲۴ تا ۴۸ ساعت آتی رخ دهد»، آماده شده است.

اما این روزنامه به نقل از یک منبع نزدیک به دفتر رهبر ایران نوشت که طرح‌های حمله هنوز در دست بررسی است و تصمیم نهایی گرفته نشده است.

علی خامنه‌ای در خطبه نماز عید فطر این هفته گفت حمله هوایی اسرائیل در دمشق به دلیل هدف قرار دادن ساختمان کنسولگری ایران، حمله به خاک ایران بود و یقینا از آن انتقام گرفته خواهد شد.

در حمله منتسب به اسرائیل که روز دوشنبه، ۱۳ فروردین، رخ داد هفت افسر ارشد سپاه پاسداران شامل محمدرضا زاهدی، فرمانده مسئول حوزه سوریه و لبنان در نیروی قدس، کشته شدند.

وال استریت جورنال به نقل از یک مشاور دفتر رهبری جمهوری اسلامی ایران نوشته است که علی خامنه‌ای هنوز در مورد برنامه نهایی حمله به اسرائیل تصمیم نگرفته و نگران است که پاسخ بعدی اسرائیل به چنین حمله‌ای به زیرساخت‌های راهبردی ایران لطمه زده و نتیجه معکوس داشته باشد.

این منبع گفته است: «طرح‌های ضربتی پیش روی رهبر است و او همچنان مخاطرات سیاسی چنین اقدامی را می‌سنجد.»

وال استریت جورنال به نقل از «مشاوران سپاه پاسداران» و مشاوران دولت سوریه نیز نوشت سناریوهای احتمالی می‌تواند حمله نیروهای نیابتی تهران در سوریه و عراق علیه اسرائیل نیز باشد و ایران طی روزهای اخیر پهپادها را از آشیانه‌ها بیرون آورده است.

«مشاوران ایرانی و سوری» یادشده افزودند که ایران و متحدانش ممکن است به ارتفاعات جولان، سرزمین مورد مناقشه‌ای که اسرائیل آن را در سال ۱۹۸۱ میلادی به خاک خود منضم کرد، یا حتی به غزه حمله کنند تا از حمله‌ای که تهاجم به قلمرو بین‌المللی و به رسمیت شناخته شده اسرائیل باشد، جلوگیری شود.

این منابع گزینه دیگر را حمله به سفارتخانه‌های اسرائیل به‌ویژه در کشورهای عربی دانستند تا ایران به آن‌ها نشان دهد که داشتن رابطه دوستانه با اسرائیل، می‌تواند گران تمام شود.

رویترز نیز پنج‌شنبه شب به نقل از «منابع ایرانی» نوشته بود که تهران به آمریکا پیام داده که برای جلوگیری از تشدید تنش در منطقه، واکنش «کنترل شده» و «متناسب» علیه اسرائیل نشان خواهد داد.

سفارت آمریکا در اسرائیل پنج‌شنبه شب از کارمندان دولت آمریکا و خانواده آن‌ها در اسرائیل خواست تا اطلاع ثانوی از هرگونه سفر شخصی به خارج از بخش مرکزی اسرائیل، اورشلیم و شهر بئرشبع، خودداری کنند.

بیانیه سفارت آمریکا همزمان با حضور ژنرال مایکل اریک کوریلا، فرمانده نیروهای مرکزی آمریکا در اسرائیل و مذاکراتی که با رئیس ستاد ارتش اسرائیل داشت، منتشر شد.

نخست‌وزیر اسرائیل پنج‌شنبه در یک پایگاه هوایی در جنوب اسرائیل، متعهد شد که کشورش به هرگونه حمله به اسرائیل پاسخ دهد.

بنیامین نتانیاهو گفت: «یک اصل ساده را تعیین کرده‌ایم: هر کس به ما صدمه بزند، ما به او صدمه می‌زنیم، ما آماده‌ایم تا تمامی نیازهای امنیتی کشور اسرائیل را چه دفاعی و چه تهاجمی، تأمین کنیم.»

لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا، بامداد جمعه در گفت‌وگوی تلفنی با همتای اسرائیلی خود به او گفت اسرائیل می‌تواند «روی حمایت کامل آمریکا» برای دفاع در برابر حمله ایران «حساب کند».

اما یوآو گالانت به همتای آمریکایی خود گفت حمله مستقیم ایران مستلزم پاسخ مناسب اسرائیل علیه ایران خواهد بود.

به نوشته روزنامه هاآرتص، ارتش اسرائیل با این ارزیابی که حمله احتمالی ایران در چند روز آتی عملی می‌شود، نیروهای ذخیره و تقویت دفاع هوایی خود را آماده کرده است.

بر اساس نوشته هاآرتص به نقل از مقامات ارتش اسرائیل، پاسخ بعدی اسرائیل به حمله احتمالی ایران «به نتایجی که حمله ایران به بار آورده باشد» بستگی دارد.

وزیران خارجه بریتانیا، آلمان و چند کشور عرب منطقه در دو روز اخیر در تماس با وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران از تهران خواستند از اقداماتی که به تشدید بحران منطقه منجر شود، دوری کند. نخست‌وزیر بریتانیا و رئیس‌جمهور فرانسه نیز در اظهارات علنی به ایران نسبت به عواقب اقدام احتمالی خود هشدار داده‌اند.

سخنگوی نمایندگی ایران در سازمان ملل در نیویورک در گفت‌وگو با وال استریت جورنال انجام تماس تلفنی از سوی چند وزیر خارجه کشورهای منطقه و اروپا با وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران را تأیید کرد.

حسین امیرعبداللهیان در گفت‎‌وگوی تلفنی با همتای آلمانی خود در روز پنج‌شنبه گفته بود «دفاع مشروع با هدف تنبیه متجاوز، یک ضرورت است».

دانیل هگاری، سخنگوی ارتش اسرائیل، پنج‌شنبه در یک نشست خبری گفت در حالی که ایران سال‌ها نیروهای نیابتی خود را در لبنان، سوریه، عراق و نوار غزه مسلح کرد تا از طریق آن‌ها به اسرائیل و دیگر کشورها حمله کند، حال قصد دارد آشکارا نیت خود را عملی کند و حمله ایران به اسرائیل قصد تهران برای وخیم کردن اوضاع منطقه را ثابت خواهد کرد.

سخنگوی ارتش اسرائیل از مردم این کشور خواسته فعلا تغییری در روند عادی زندگی خود ندهند و تغییرات احتمالی به سرعت اطلاع‌رسانی خواهد شد.

خصومت ایران و اسرائیل در شرایطی تشدید شده که جنگ ارتش اسرائیل با گروه افراطی حماس که یکی از نیروهای نیابتی ایران در منطقه به شمار می‌رود هفتمین ماه خود را پشت سر می‌گذارد. آمریکا و اروپا حماس را گروهی تروریستی می‌دانند.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا، ۱۲ آپریل ۲۰۲۴