تهدید دوباره جمهوری اسلامی به سرکوب زنان؛ «از شنبه» با بی‌حجابی برخورد می‌کنیم

امیرحسین میراسماعیلی
شماری از مراکز نیروی انتظامی جمهوری اسلامی در استان‌های مختلف ایران با انتشار بیانیه‌هایی خبر دادند که از روز شنبه هفته آینده قرار است «طرح حجاب و عفاف در همه معابر و اماکن عمومی با جدیت بیشتر دنبال شود».

این در حالی است که احمدرضا رادان، فرمانده کل نیروی انتظامی جمهوری اسلامی، فروردین‌ ۱۴۰۲ نیز زنان ایرانی مخالف حجاب اجباری را تهدید کرده بود که «از روز شنبه ۲۶ فروردین بازداشت و محاکمه قضایی خواهند شد»، اما تصاویر منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی در آن روز و روزهای بعد از آن، نشان داد تعداد زنانی که با پوشش و حجاب اختیاری در اماکن عمومی شهرهای مختلف ایران حضور یافتند، به میزان چشمگیری چندبرابر شده است تا طرح حکومتی رادان به شکست کامل مواجه شود.

اکنون در بیانیه فرماندهی پلیس استان تهران آمده است: «به اطلاع می‌رساند که در چارچوب مطالبات عمومی و بر اساس وظایف قانونی، طرح حجاب و عفاف از روز شنبه بیست‌وششم فروردین‌ماه در همه معابر و اماکن عمومی با جدیت بیشتر دنبال خواهد شد. به همین سبب از همه شهروندان محترم، به‌ویژه دختران و بانوان گرامی درخواست می‌شود به منظور رعایت قانون و حفظ ارزش‌های اخلاقی و هنجارهای ملی و مذهبی جامعه، حریم پرحرمت حجاب و عفاف را آن‌گونه که شایسته است، رعایت نمایند.» این در حالی است که تاریخ روز شنبه هفته آینده در ایران ۲۵ فروردین است، اما در این اطلاعیه که تمامی رسانه‌های ایران هم بدون اصلاح آن را بازنشر کرده‌اند، تاریخ روز شنبه به اشتباه «۲۶ فروردین» درج شده است که می‌تواند به‌طور معناداری یادآور شکست سال گذشته نظام جمهوری اسلامی در حفظ قانون سرکوبگرانه حجاب اجباری باشد.

نیروی انتظامی جمهوری اسلامی در حالی «برخورد قانونی با ناقضان حجاب و عفاف» از شنبه بعد را وعده داده است که امیرحسین بانکی‌پور، نماینده تندرو اصفهان و رئیس کمیسیون مشترک طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده در مجلس شورای اسلامی، روز پنجم فروردین‌ با اعتراف به شکست روش‌های سرکوبگرانه و نظامی حکومت جمهوری اسلامی در برخورد با زنان مخالف حجاب اجباری، گفت تمامی چهره‌ها و ارکان قدرت در نظام ایران به این نتیجه رسیدند که تنها با جریمه مالی می‌توانند اجرای قانون حکومتی حجاب اجباری را ادامه دهند.

تصاویر منتشرشده از مردم و مسافران در تعطیلات نوروز ۱۴۰۳ در مناطق مختلف ایران هم نشان داد که تعداد زنان مخالف حجاب اجباری که در تلاش برای مبارزه با نهادها و ماموران آزارگر جمهوری اسلامی‌اند، به‌میزان واضحی در حال افزایش است. در همین حال ویدیوهایی از ضرب‌وشتم نیروهای آزارگر و آمر به‌ معروف به دست مردان و زنان مخالف حجاب اجباری هم در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است؛ مقاومت و مبارزه‌ای که موجب شد علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی روز ۱۵ فروردین و در دیدار با مسئولان نظام، مبارزه مردمی علیه حجاب اجباری را از اقدام‌های «دشمن» بنامد و آن را به تلاش برای «برگردان ایران به وضعیت قبل از انقلاب ۵۷» تعبیر کند.

او گفت: «حجاب حکم مسلم شرعی است و زنان باید آن را رعایت کنند. قانون هم حکم کرده که حجاب باید رعایت شود؛ چه کسانی که به شرع معتقدند و چه کسانی که معتقد نیستند، باید رعایت کنند. کسانی نقشه کشیده‌اند که حجاب را به یک مسئله در کشور تبدیل کنند. دشمن عده‌ای را استخدام کرده تا با هنجارشکنی، حرمت حجاب را بشکنند. برداشتن حجاب زنان اول کار است و هدف اصلی دشمن این است که وضع کشور را به دوران قبل از انقلاب که وضع مفتضحی بود، برگردانند. وضع زنان در آن زمان فضاحت‌بار بود.»

استقبال کم‌نظیر مردم ایران از بازدید اماکن باستانی و کاخ‌های محل سکونت خاندان پهلوی در تعطیلات نوروز، سر دادن ممتد شعارهایی در تمجید از محمدرضاشاه و رضاشاه پهلوی در ورزشگاه‌های ایران یا نصب پرچم با نشان شیروخورشید و تصاویر خاندان پهلوی در معابر عمومی که از زمان خیزش سراسری ۱۴۰۱ تشدید شده است، نشان می‌دهد بسیاری از مردم ایران درباره کیفیت حکومت پهلوی به هیچ عنوان با علی خامنه‌ای هم‌نظر نیستند.

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت فارسی، ۱۲ آپریل ۲۰۲۴