افزایش مستمر قیمت گوشت قرمز در ایران، تهدیدی برای سلامت خانواده‌های کم‌درآمد

افزایش مستمر قیمت گوشت قرمز در ایران منجر به حذف این ماده غذایی ضروری از سفره بسیاری از خانواده‌های کم‌درآمد شده است. این روند نگران‌کننده، زنگ خطر سوء تغذیه را در میان اقشار آسیب‌پذیر جامعه به صدا درآورده است.

به گزارش دنیای اقتصاد مسعود رسولی، دبیر انجمن صنعت گوشت و مواد پروتئینی کشور، با اشاره به افزایش قیمت گوشت در ماه‌های اخیر و کاهش سرانه مصرف آن، گفت: «قیمت گوشت آزاد تابع هیچ نرخ مصوبی نیست و از ۲۴ اسفند ۱۴۰۱ تاکنون هیچ قیمت دولتی برای گوشت اعلام نشده است.»

به گفته این مقام صنفی، بازار آزاد گوشت نیز همگام با تورم عمومی رشد کرده است، هرچند این افزایش به نسبت برخی کالاهای دیگر کمتر بوده است. با این حال، کاهش محسوس خرید گوشت در بازار نشان می‌دهد که سرانه مصرف گوشت در ایران به شدت کاهش یافته است. میانگین جهانی سرانه مصرف گوشت ۳۰ کیلوگرم در سال است، در حالی که این رقم در ایران تنها ۵ کیلوگرم است. تداوم این روند می‌تواند به سوء تغذیه گسترده منجر شود.»

خبرآنلاین هشتم اردیبهشت نوشت که قیمت هر کیلو گرم گوشت قرمز در سال ۱۴۰۲ با افزایش ۶۳/۵ درصدی به بالای ۶۰۰ هزار تومان رسید تا سرانه مصرف آن نیز با افت چشمگیری همراه شود.

به نوشته خبرآنلاین نرخ شقه گوسفندی در هفته دوم فروردین سال گذشته هر کیلو گرم ۳۷۰ هزار تومان بود و این عدد در هفته پایانی اسفند با افزایش ۶۳/۵ درصدی به ۶۰۵ هزار تومان رسید.

برگفته ای از سایت صدای امریکا بخش فارسی، ۱۹ می ۲۰۲۴