انتخابات اسرائیل: مقابله سکولارها و مذهبیون با یکدیگر

 

مبارزه بین سکولارها با مذهبیون متعصب در اسرائیل جدالی است دیرینه که هموراه در آن کشور جاری است، و این بار نیز در انتخابات پارلمان که روز سه شنبه (١٧ سپتامبر) برگزار میشود خود را نشان میدهد. ناگفته نماند که دولت فعلی نیز به دلیل موضوع “خدمت سربازی طلاب” سقوط کرده بود چرا که احزاب مذهبی مایلند که طلاب از خدمت سربازی همچنان معاف باشند. رفع این تبعض مذهبی برای دهها سال موضوع جدال در جامعه اسرائیل بوده است.

یک اسرائیلی ۴۰ ساله بنام راتزون در مصاحبه ای گفته است آرزو دارد که ٦ فرزندش مانند خود او در مسیر دین قرار بگیرند و به سربازی نروند. او میگوید “من نمیخواهم فرزندانم قاطی سکولارها شوند. در عین حال کسی که ١٠ ساعت در روز تورات را مطالعه کند وظیفه خود را به خلق یهود ادا کرده است”. آقای راتزون و همسرش تصمیم دارند روز سه شنبه به یکی از احزاب مذهبی افراطی رأی بدهند.

مذهبیون افراطی حدود ١٢ درصد از جمعیت اسرائیل هستند. در معابر عمومی کاملا قابل تشخیص اند، مردها معمولا کلاهای بلند بر سر و مانتوهای سیاه بر تن دارند. زن ها معمولا موهایشان را زیر “کلاه گیس” یا روسری میپوشانند. خانواده های یهودیان متعصب معمولا پرجمعیت اند یعنی بطور متوسط هرکدام ٧ فرزند دارند، در حالی که سایر مردم اسرائیل بطور متوسط دارای ٣ فرزند هستند. از سوی دیگر از آنجا که مذهبیون متعصب کمتر به کار مزدی اشتغال دارند درآمدشان کم و در نتیجه بطور نسبی فقیر هستند.

البته سربازی تنها موضوع اختلاف بین سکولارها و مذهبیون متعصب نیست. احزاب و گروههای مذهبی میخواهند که روزهای شنبه (شبات) همه امور مدیریت عمومی، کار و فعالیت خود را تعطیل کنند. آنها مخالف حرکت وسائل نقلیه عمومی در روزهای شنبه هستند و یا اینکه مایلند ثبت ازدواج در روز “شبات” انجام نگیرد. البته در حال حاضر ازدواج در اسرائیل تنها برپایه مذهب قانونی است. افزون بر این هم اکنون در بسیاری از شهرهای اسرائیل از بعد از ظهر جمعه تا غروب روز شنبه اتوبوس ها و ترامواها تعطیل میباشند.

در اورشلیم بیشتر رستورانها روزهای شنبه باز نیستند. آقای کوهن صاحب یکی از رستورانهای باز به نام ” R&R Diner ” که در مرکز اورشلیم قرار دارد به همراه همسرش بی اعتنا به “قوانین مذهبی” میگوید: ” قوانین؟ کدام قوانین؟ ما علاقه ای به این قوانین و غذاهای مذهبی (کوشر) نداریم. اتفاقا گوشت چربی دار خوک خیلی هم خوش مزه است و خوردنش را دوست دارم”. با این همه آقای کوهن هر هفته شاهد تظاهرات متعصبین مذهبی است. از جمعه شب تا پایان روز شنبه تظاهر کنندگانی در مقابل رستوران او جمع شده و نه تنها علیه او شعار میدهند بلکه شیشه های رستوران او را می شکنند و به تاسیسات او خسارت وارد میاورند. آقای کوهن میگوید: “اینها به سربازی نمیروند، نه کار میکنند و نه تفریحی برای خودشان دارند، به این خاطر است که به اندازه کافی وقت برای آزار دادن من در اختیارشان هست”.

آقای کوهن امیدوار است که سکولارها در انتخابات برنده شوند. اما باید منتظر نتیجه انتخابات و سپس تعیین کابینه جدید دولت اسرائیل شد. چنانچه نتیجه انتخابات با نتیجه نظرسنجی ها همخوانی داشته باشد به نظر میرسد که تشکیل کابینه دولت جدید همچنان پیچیده و غامض بماند. بر پایه آخرین نظرسنجی ها پیش بینی میشود که دو حزب بسیار متعصب مذهبی جمعا ١٣ تا ١٥ از ١٥٠ کرسی پارلمان را برست بیاورند. حزب لیکود به رهبری نتانیاهو امیدوار است با حمایت احزاب متعصب مذهبی کابینه ای دست راستی تشکیل دهد. در این انتخابات مهمترین رقیب نتانیاهو آقای بنی گانتز از حزب “آبی و سفید” است که از تشکیل یک کابینه سکولار پشتیبانی میکند. در پیش بینی های انجام شده، هم حزب “آبی و سفید” و هم حزب لیکود با هرکدام ٣٠ کرسی در مجلس با هم برابری می کنند.

منبع: سایت تلویزیون کشوری هلند (ان او اس)
ترجمه: از خبرگاه