وال استریت ژورنال: ایران شتابان به سوی بمب هسته‌ای می‌رود

شورای سردبیری وال استریت ژورنال با اشاره به گزارش‌های اخیر درباره افزایش ذخایر اورانیوم غنی‌شده با خلوص بالا در ایران نوشت، ایران در حال حرکت سریع به سوی سلاح هسته‌ای است و دولت بایدن می‌خواهد در سال انتخابات این حقیقت ترسناک را از جهان پنهان کند.

گزارش جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی حاکی از آن است که حجم ذخایر اورانیوم غنی شده ۶۰ درصدی ایران در مقایسه با آخرین گزارش در ماه فوریه، ۲۰.۶ کیلوگرم افزایش یافته و به ۱۴۲.۱ کیلو رسیده است. از نظر تئوری، در صورتی که خلوص این ذخایر به ۹۰ درصد برسد برای تولید سه سلاح هسته‌ای کافی خواهد بود.

نویسندگان این مقاله می‌گویند، ما اکنون می‌گوییم که ایران به باشگاه هسته‌ای محلق خواهد شد.


این درحالی است که به گزارش وال استریت ژورنال، دولت بایدن از متحدان اروپایی خود خواسته است در نشست پیش روی شورای حکام، تهران را تحت فشار قرار ندهند.

براساس این گزارش، بریتانیا و فرانسه که از امضاکنندگان برجام در دولت باراک اوباما به‌شمار می‌روند، نگرانند اما دولت بایدن می‌خواهد به منظور تحریک نکردن «ملاها» در تهران، حقیقت را مخفی کند. چرا که در آستانه انتخابات نوامبر ۲۰۲۴، یک بحران بین‌المللی دیگر نمی‌خواهد.

نویسندگان مقاله سپس با کنایه این پرسش‌ها را مطرح می‌کنند:

دولت بایدن نگران چیست؟ نگران اینکه ایران حماس و حزب‌الله را برای حمله به اسرائیل مسلح کند؟ به حوثی‌ها برای به‌خطر انداختن کشتی‌رانی در دریای سرخ سلاح برساند؟ یا اینکه به روسیه پهپاد و موشک بدهد تا در جنگ اوکراین استفاده کند؟ یا نگرانند که جمهوری اسلامی به شبه‌نظامیانش برای هدف قرار دادن نیروهای آمریکایی در عراق و سوریه و اردن چراغ سبز بدهد؟

نویسندگان سپس پاسخ می‌دهند: جمهوری اسلامی هم اکنون نیز همه این اقدامات را انجام داده است. کم اهمیت جلوه دادن پیشرفت هسته‌ای ایران، هیچ کدام از این مشکلات را حل نمی‌کند.

به نوشته وال استریت ژورنال، دولت بایدن همواره ادعا می‌کند در سیاست خارجی از ترامپ بهتر است، اما استراتژی بایدن (اگر بشود اسمش را استراتژی) گذاشت، این است که به جمهوری اسلامی اجازه داده شود گستاخ‌تر و گستاخ‌تر شود و سپس به آن به‌طور مکرر امتیاز داده شود و مماشات شود.

نویسندگان این مقاله می‌نویسد: درحالی که بایدن می‌خواهد تا نوامبر صبر کند، تهران صبر نخواهد کرد. چه بایدن رئیس‌جمهوری بماند و چه نماند، دولت بعدی آمریکا با ایرانی مواجه می‌شود که به مراتب مقادیر بیشتری اورانیوم غنی‌شده در اختیار دارد.

اکنون رژیم ایران در مقایسه با زمانی که دولت بایدن قدرت را در دست گرفت و اعمال تحریم‌ها را متوقف کرد، ثروتمندتر و گستاخ‌تر و نزدیک‌تر به تولید سلاح هسته‌ای است. نمونه یک شکست سیاسی کامل.

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت فارسی، ۳۰ می ۲۰۲۴