حمیده زراعی بازداشت و به زندان لاکان رشت منتقل شد

حمیده زراعی، از بازداشت‌ شدگان اعتراضات سراسری ۱۴۰۱، روز چهارشنبه شانزدهم خردادماه پس از حضور در شعبه سیزدهم دادگاه انقلاب رشت بازداشت و به زندان لاکان این شهر منتقل شد.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، حمیده زراعی، از بازداشت‌ شدگان اعتراضات سراسری ۱۴۰۱ بازداشت شد.

یک منبع مطلع نزدیک به خانواده خانم زراعی ضمن تایید این خبر به هرانا گفت: “حمیده اخیرا جهت ارائه پاره ای از توضیحات به شعبه سیزدهم دادگاه انقلاب رشت احضار شده بود. او روز گذشته پس از حضور در این مرجع قضایی بازداشت و به زندان لاکان رشت منتقل شد.”
بر اساس گزارشات دریافتی هرانا، پس از اجرای حکم دو سال تبعید خانم زراعی به شهرستان رشت، وی موظف شده بود که در فواصل زمانی سه روزه، در کلانتری ۱۴ گلسار این شهر اعلام حضور کند. پس از چندبار مراجعه او به مقر انتظامی مورد اشاره، ماموران کلانتری حضور خانم زراعی در این محل را مشروط به پوشیدن چادر کرده بودند، امری که مخالفت این زن معترض به حجاب اجباری را به همراه داشت. سرانجام رئیس کلانتری از او خواست که از حضور مجدد در این محل خودداری کند. خانم زراعی نهایتا در پی امتناع از اعلام حضور مبنی بر تداوم سکونت در شهری که به آن تبعید شده است، به شعبه سیزدهم دادگاه انقلاب رشت احضار شد.

حمیده زراعی در تاریخ هشتم خردادماه سال ۱۴۰۲، توسط نیروهای امنیتی در منزل شخصی خود بازداشت و به زندان کچویی کرج منتقل شد.

او در تاریخ بیست و پنجم آبان ماه همان سال، توسط شعبه یکم دادگاه انقلاب شهرستان کرج به ریاست قاضی موسی آصف‌ الحسینی به یک سال حبس، دو سال تبعید به رشت، دو سال ممنوعیت خروج از کشور و دو سال منع از حضور در فضای مجازی محکوم شد. نهایتا حکم یک سال زندان خانم زراعی در پی تسلیم به رای، به ۹ ماه حبس کاهش یافت. سرانجام وی مورخ سوم اسفندماه سال گذشته پس از پایان دوران حبس خود از زندان کچویی کرج آزاد شد، آزادی که همزمان با اجرای حکم دو سال تبعید به شهرستان رشت صورت گرفت.

حمیده زراعی پیشتر نیز در رابطه با اعتراضات سراسری ۱۴۰۱، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و در تاریخ ۱۸ بهمن ماه همان سال به دنبال صدور بخشنامه “عفو” از زندان کچویی کرج آزاد شده بود.

برگرفته ای از سایت هرانا (مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران)،۸ ژوئن ۲۰۲۴