ادامه حمله اسرائیل به غزه؛ بلینکن برای هشتمین بار پس از جنگ به خاورمیانه می‌رود

اسرائیل روز جمعه بار دیگر مناطق مرکزی و جنوبی غزه را بمباران کرد و تانک‌ها به سمت غرب رفح پیشروی کردند. این در حالی است که تلاش میانجی‌گران برای به نتیجه رسیدن مذاکرات آتش‌بس در جنگ هشت ماهه غزه همچنان ادامه دارد.

به گزارش رویترز، میانجی‌های قطری و مصری این هفته دوباره کوشیدند خواسته‌های متضاد اسرائیل و حماس را درمورد توقف خصومت‌ها، آزادی گروگان‌ها و ارسال کمک‌ها به غزه به هم نزدیک کنند. با این حال، برخی از منابع نزدیک به مذاکره‌کنندگان می‌گویند که در مذاکرات آتش‌بس هنوز نشانه‌ای از پیشرفت وجود ندارد.

ساکنان غزه می‌گویند که یک ماه پس از حمله‌ اسرائیل به رفح برای از بین بردن آخرین واحدهای جنگی حماس، تانک‌ها دوباره به سمت حاشیه‌های جنوب غربی این شهر پیشروی کرده‌اند.

مقامات بهداشتی غزه اعلام کردند که دو فلسطینی در غرب رفح درپی گلوله‌باران تانک‌ها کشته و تعدادی زخمی شدند. پزشکان فلسطینی مرکز غزه نیز گفتند که ‌دست‌کم ۱۵ نفر در طول شب در جریان بمباران اسرائیل جان باختند. به گفته پزشکان، به خان یونس در شمال رفح نیز حمله هوایی شده است، به طوری که در یک خانه ۸ نفر کشته و تعدادی ازجمله کودکان زخمی شده‌اند.

به گفته نیروهای امدادی، در شمال غزه ۳ فلسطینی در حمله هوایی اسرائیل به مدرسه‌ای که اردوگاه آوارگان شده بود کشته شدند. ارتش اسرائیل می‌گوید که افراد مسلح حماس را، که در کانتینری در محوطه مدرسه فعالیت می‌کردند، هدف قرار داده است؛ مشابه توضیحی که درمورد حمله هوایی به ساختمان مدرسه سازمان ملل متحد در النصیرات در روز پنج‌شنبه گفته شد که به گفته پزشکان ۴۰ نفر ازجمله ۱۴ کودک کشته شدند.

ارتش اسرائیل حماس را مسئول تلفات غیرنظامیان غزه می‌داند و آن را به فعالیت در محله‌های پرجمعیت، مدارس و بیمارستان‌ها به‌منزله پوششی برای پنهان شدن متهم می‌کند؛ ادعایی که حماس آن را رد می‌کند.

آخرین دور مذاکرات غیرمستقیم برای آتش‌بس روز چهارشنبه در زمانی آغاز شد که ویلیام برنز، رییس سازمان سیا، با مقام‌های ارشد قطر و مصر در دوحه ملاقات کرد تا درباره پیشنهادی که جو بایدن، رییس‌جمهوری آمریکا، هفته گذشته از آن حمایت کرده بود بحث کند. بایدن این طرح سه مرحله‌ای را ابتکار اسرائیل توصیف کرد.

وزارت امورخارجه آمریکا نیز روز جمعه اعلام کرد که آنتونی بلینکن، وزیر امورخارجه ایالات متحده، هفته آینده به خاورمیانه سفر خواهد کرد تا برای پذیرفتن پیشنهاد آتش‌بس تلاش کند. این دیپلمات ارشد آمریکایی در هشتمین سفرش به منطقه پس از حمله شبه‌نظامیان حماس به اسرائیل در هفتم اکتبر، قرار است با رهبران ارشد مصر، اسرائیل، اردن و قطر دیدار کند.

همچنین جو بایدن و امانوئل مکرون قرار است درباره موضوعات مهم جهانی ازجمله جنگ اسرائیل و تهاجم نظامی روسیه به اوکراین گفت‌وگو کنند.

پس از برگزاری مراسم هشتادمین سالگرد نورماندی در فرانسه، مکرون روز شنبه در یک مراسم دولتی میزبان جو بایدن خواهد بود تا با یکدیگر درمورد تجارت، اسرائیل و اوکراین گفت‌وگو کنند.

براساس خبرهای منتشرشده، هم‌زمان با این تحولات قرار است آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، هفته آینده در شورای امنیت اعلام کند که اسرائیل و حماس حقوق کودکان را نقض می‌کنند و در جریان جنگ آنها را در معرض خطر قرار می‌دهند.

گوترش هر سال فهرستی از دولت‌ها و شبه‌نظامیانی که حقوق کودکان را نقض می‌کنند یا آنها را به خطر می‌اندازند تهیه می‌کند و آن را به شورای امنیت می‌فرستد، سپس این شورا تصمیم می‌گیرد که آیا اقدامی بکند یا نه.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، روز جمعه از این تصمیم سازمان ملل انتقاد و اظهار کرد: «سازمان ملل امروز با پیوستن به حامیان حماس، خود را در فهرست سیاه تاریخ قرار داد.»

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت فارسی،۸ ژوئن ۲۰۲۴