ارتش اسرائیل چهار گروگان را نجات داد

روزنامه وال‌استریت جورنال به‌نقل از برخی مقامات مطلع از مذاکرات آتش‌بس میان اسرائیل و حماس نوشته است که قطر و مصر به رهبران این گروه افراطی گفته‌اند در صورت موافقت نکردن با آتش‌بس، احتمال «بازداشت، مسدود شدن دارایی‌ها، تحریم و اخراج آن‌ها از دوحه وجود دارد».

در تازه‌ترین رویداد جنگ در غزه نیز اسرائیل روز شنبه ۱۹ خرداد اعلام کرد ارتش این کشور موفق شد چهار تن گروگان‌های اسرائیل را از اردوگاه النصیرات در مرکز غزه آزاد کند.

در گزارش وال‌استریت جورنال که ۱۸ خرداد منتشر شد، آمده است که هشدارهای قطر و مصر به رهبران حماس «به‌دستور» دولت جو بایدن صورت گرفته که در جستجوی راهی است تا حماس را برای دستیابی به توافق با اسرائیل و نجات دولت خود از ورطهٔ سیاسی‌ای که به‌دلیل این جنگ در آن افتاده، ترغیب کند.

گروه حماس را ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا یک سازمان تروریستی می‌دانند.

مخالفت درون‌حزبی دموکرات‌ها با جو بایدن خود به‌خاطر عرضهٔ مداوم تسلیحات آمریکا که اسرائیل برای بمباران غزه از آن استفاده می‌کند و انتقاد جمهوری‌خواهان به‌دلیل اعمال فشار بر اسرائیل برای کاهش تلفات غیرنظامیان در مجموع این جنگ موجب فشارهای سیاسی بر بایدن را افزایش داده است.

با این حال، به نوشته وال‌استریت جورنال، هشدارها به رهبران حماس تأثیر منفی داشته و روز پنجشنبه ۱۷ خرداد، پس از طرح این تهدیدها، اسماعیل هنیه، از رهبران این گروه که در قطر به سر می‌برد، گفت که با توافقی که شرایط این گروه را در نظر نگیرد، موافقت نخواهد کرد.

هنیه با ارسال پیامی از جانب یحیی سنوار، رهبر داخلی این گروه افراطی در غزه، گفت که پیشنهاد فعلی – که یک هفته پیش توسط خود بایدن در یک کنفرانس خبری مطرح شد – برای حماس غیرقابل قبول است، چراکه از نظر این گروه، «تضمینی برای پایان جنگ نداده است».

این پاسخ حماس تازه‌ترین مانع در راه تلاش بایدن برای احیای مذاکرات طولانی‌مدت به سوی توافقی است که جنگ در غزه را متوقف می‌کند و گروگان‌های اسرائیلی را که توسط حماس در ازای زندانیان فلسطینی از زندان‌های اسرائیل آزاد می‌شود، رها می‌کند.

بر اساس بیانیه کاخ سفید، بایدن در یک تماس تلفنی از امیر قطر خواسته تا «تمام اقدامات مناسب را برای اطمینان از پذیرش توافق توسط حماس به کار گیرد».

با این حال مقامات آمریکایی گفتند که هنوز پاسخ نهایی حماس در مورد پیشنهاد آتش‌بس را دریافت نکرده‌اند. جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا، گفته است «ما همچنان منتظر پاسخ رسمی حماس هستیم. برخی از نظرات کلی و عمومی را دیده‌ایم، اما آن‌ها را به‌عنوان نظر رسمی در نظر نمی‌گیریم.»

آزادی چهار گروگان اسرائیلی

در این میان، امروز شنبه ۱۹ خرداد ارتش اسرائیل با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد چهار گروگان در اختیار گروه حماس به نام‌های نوآ آرگامانی، آندری کوزلوف،‌ شلومی زیو و آلموگ مِیر را نجات داده است.

روزنامهٔ جروزالم پست با انتشار تصاویری از آزادی خانم آرگامانی نوشت این گروگان‌ها در عملیات نیروهای آژانس امنیت اسرائیل (شین‌بت) و واحد ویژه مرکزی نیروهای مسلح این کشور «در قلب اردوگاه آوارگان نصیرات» در نوار غزه آزاد شده‌اند.

براساس این گزارش، وضعیت پزشکی گروگان‌های آزادشده پایدار است و برای معاینات پزشکی بیشتر به مرکز پزشکی «شِبا» در تل هاشومر که یک پایگاه نظامی است، منتقل شده‌اند.

در پی این تحولات و بنا به آن‌چه برخی رسانه‌های اسرائیلی اعلام کرده‌اند، بنی گانتز، عضو کابینه جنگ اسرائیل که قرار بود امروز استعفا و خروجش از این کابینه را اعلام کند، از تصمیم خود منصرف شده است.

بنی گانتس اواسط اردیبهشت به دولت بنیامین نتانیاهو یک هفته مهلت داده بود تا راهبرد استراتژیک جدید برای جنگ در غزه ارائه کند، در غیر این صورت از این کابینه کناره‌گیری خواهد کرد.

تا لحظهٔ انتشار این خبر اطلاعات دیگری از این رویداد منتشر نشده است.

طرح آتش‌بسی که هنوز مورد توافق قرار نگرفته است

در روزهای گذشته، رئیس‌جمهور آمریکا و رهبران ۱۶ کشور دیگر که شهروندان آن‌ها گروگان حماس هستند، در بیانیهٔ مشترکی از گروه افراطی حماس خواستند که با توافق آتش‌بس و معامله آزادی گروگان‌ها موافقت کند.

طرح اعلام‌شده آزادی همهٔ گروگان‌های ربوده‌شده و استرداد اجساد گروگان‌های کشته‌شده را درنظر گرفته است. اسرائیل در مقابل باید طی سه مرحله، سرانجام با آتش‌بس و خروج نهایی نیروهای خود از باریکه غزه موافقت کند.

با این حال وال‌استریت جورنال در روزهای گذشته نوشته بود که به نظر می‌رسد طرفین درگیری، یعنی اسرائیل و حماس، هر دو نه رغبتی به پذیرش این طرح و نه به دلایل مختلف عجله‌ای برای پایان جنگ دارند.

از یک‌سو دولت بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، هنوز به هدف خود برای نابودی نظامی حماس نرسیده است و اعضای راست افراطی کابینه، به جای پذیرش توقف جنگ، او را تهدید به خروج از ائتلاف می‌کنند.

از دیگر سو، به نظر می‌رسد حماس نیز عجله‌ای برای پایان دادن به جنگ ندارد و بر این باور است که اسرائیل را به باتلاقی می‌کشاند که در عین احیای آرمان ملی فلسطین، این کشور را به یک عضو منحرف جامعه بین‌الملل تبدیل می‌کند.

جنگ غزه تاکنون جان بیش از ۳۶ هزار فلسطینی را گرفته و بخش زیادی از این باریکه را به ویرانه تبدیل کرده است. مقامات بهداشتی فلسطینی می گویند که اکثر کشته‌شدگان غیرنظامی هستند، اگرچه آمار تعداد نظامیان کشته شده را مشخص نمی‌کنند.

حماس در یورش هشت ماه پیش خود به اسرائیل، توانست ۲۵۳ اسرائیلی را برباید و به غزه منتقل کند. شماری از این گروگان‌ها در همان ساعات اولیه کشته شدند اما اعضای حماس دستور گرفته بودند که پیکر قربانیان خود را برای هر نوع معاملهٔ احتمالی به غزه منتقل کنند.

حدود هفت هفته پس از آغاز جنگ، ۱۱۰ اسرائیلی و حدود ۱۵ گروگان کارگر تایلندی در ازای آزادی صدها زندانی امنیتی فلسطینی، عمدتاً زنان و کودکان، آزاد شدند. از آن زمان به بعد، اسرائیل هرچندگاه از مرگ شمار بیشتری از گروگان‌ها خبر داده است.

برگفته ای از سایت ایران امروز، ۹ ژوئن ۲۰۲۴