دادگاه انقلاب اسلامی سه عضو خانواده سپهری را به حدود ۳۲ سال زندان محکوم کرد

دادگاه انقلاب اسلامی مشهد در حکمی تازه سه عضو خانواده سپهری را در مجموع به حدود ۳۲ سال زندان محکوم کرد. بر اساس حکم شعبه پنجم این دادگاه، فاطمه سپهری به بیش از ۱۸ سال زندان محکوم شده و برادرانش محمدحسین به هشت سال زندان و حسین به بیش از پنج سال و نیم حبس محکوم شده‌اند.

بنا بر اطلاعات منتشر شده در حساب ایکس اصغر سپهری در روز یک‌شنبه ۲۰ خرداد، «پس از جلسه دوم دادگاه» که هفدهم خرداد به ریاست «حسین یزدان‌خواه، قاضی شعبه ۵ دادگاه انقلاب مشهد» برگزار شد، فاطمه سپهری به هجده و نیم سال زندان محکوم شد.

بر اساس این گزارش، خانم سپهری، زندانی سیاسی که در زندان وکیل‌آباد مشهد زندانی است، به «هفت سال حبس» با اتهام «حمایت از اسرائیل»، «هفت سال حبس» به اتهام «اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم علیه امنیت داخلی»، «سه سال حبس» برای اتهام «توهین به خامنه‌ای»، و «یک سال و شش ماه» زندان بابت اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی» محکوم شده است.

اتهام «اجتماع و تبانی» برای خانم سپهری در حالی است که او از شهریور ۱۴۰۱ تاکنون در زندان است و همچنین اتهام «حمایت از اسرائیل» در پی آن به او نسبت داده شد که این زندانی سیاسی در پیامی «حمله تروریستی حماس» را محکوم کرد.

در جریان حمله تروریستی ۱۵ مهر شبه‌نظامیان فلسطینی به جنوب اسرائیل، ۱۲۰۰ تن عمدتا غیرنظامی از جمله زنان، کودکان، و سالمندان به قتل رسیدند و ۲۵۳ تن دیگر به عنوان گروگان به نوار غزه برده شدند. در حال حاضر، بیش از ١۰۰ تن از گروگان‌ها همچنان در دست شبه‌نظامیان فلسطینی اسیر هستند.

اصغر سپهری همچنین تأکید کرد که برادرش محمدحسین سپهری، که او نیز در زندان وکیل‌آباد مشهد به سر می‌برد، توسط شعبه پنجم دادگاه انقلاب اسلامی مشهد به «پنج سال» زندان برای اتهام «اجتماع و تبانی»، «دو سال» حبس برای اتهام «توهین به خامنه‌ای» و «یک سال» زندان بابت اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام» محکوم شده است.

علاوه بر این، دادگاه انقلاب اسلامی مشهد حسین سپهری را نیز به «سه سال و هفت ماه حبس» با اتهام «اجتماع و تبانی» علیه نظام جمهوری اسلامی، «یک سال و چهار ماه حبس» برای اتهام «توهین به خامنه‌ای»، و «هفت ماه حبس» برای اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام» محکوم کرده است.

به گفته او، تماس‌های تلفنی فاطمه سپهری «به‌شدت کنترل می‌شود» و با وجود انجام عمل جراحی قلب باز که هفتم مهر سال گذشته و جراحی دست که مرداد ۱۴۰۲ انجام شد، «هیچ مرخصی نداشته است.»

برادران فاطمه سپهری یک روز پیش از جراحی قلب باز این زندانی سیاسی در حالی که برای پیگیری وضعیت او در مقابل بیمارستان قائم مشهد حضور داشتند، توسط نهادهای اطلاعاتی بازداشت شدند و محمدحسین سپهری از آن زمان، یعنی «بیش از هشت ماه» است که در زندان به سر می‌برد.

مادر دادخواه این فعال حقوق بشر، با اشاره به «پرونده‌سازی برای فرزندانش» و محکومیت‌های جدید و اعلام محدودیت‌های تماس فرزندان زندانی‌اش، خطاب به علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی گفت: این همه زن و بچه و خرد و بزرگ کشته می‌شوند، داماد ما هم که در جنگ عراق و ایران کشته شد و این همه بدبختی به سر ما آمده، خب ما چه گناهی کرده‌ایم؟»

فاطمه سپهری، فعال سیاسی و از امضاکنندگان «بیانیه ۱۴» برای گذار از جمهوری اسلامی و استعفای رهبر آن علی خامنه‌ای، ۲۹ شهریور ۱۴۰۱ و یک روز پیش از بازداشت، هم‌زمان با آغاز اعتراضات سراسری در پی کشته شدن مهسا امینی در بازداشت، در گفت‌وگو با صدای آمریکا گفته بود که مردم جمهوری اسلامی را نمی‌خواهند و این بار کار را تمام خواهند کرد.

برگفته ای از سایت ایران امروز، ۱۰ ژوئن ۲۰۲۴