باتری جدیدی که از خاک برق تولید می‌کند

آنتونی کاتبرتسون
یک شرکت نوآفرین جدید در بریتانیا نوعی باتری طراحی و تولید کرده است که نیرویش از باکتری تامین می‌شود و وقتی در خاک مدفون شود، می‌تواند برق تولید کند.

شرکت باکتری (Bactery) به امید تجاری‌سازی شکل جدیدی از انرژی پایدار و کمک به تحول بخش کشاورزی، در دانشگاه باث شکل گرفته است.

این فناوری جایگزینی سبز برای روش‌های فعلی برق‌رسانی به حسگرها و سایر دستگاه‌‌های اینترنت چیزها (IOT) ارائه می‌دهد، که کشاورزان اکنون برای افزایش بهره‌وری، کاهش هزینه‌‌ها و به حداکثر‌رسانی محصولات، بیش از پیش استفاده می‌کنند.

این دستگاه‌ها در حال حاضر یا به باتری‌های یک‌بار‌مصرف پردردسر که نیاز به تعویض دارند یا به کابل‌کشی‌های هزینه‌بر و دست‌و‌پاگیر متکی‌اند. شرکت باکتری ادعا می‌کند که روش جدید آن‌ها عملی‌تر، و مقرون‌به‌صرفه است، و می‌‌تواند بیش از ۲۵ سال بدون هیچ‌گونه نیاز به تعمیر یا تنظیم، دوام داشته باشد.

پروفسور میرلا دی لورنزو در ایمیلی به روزنامه ایندیپندنت گفت:‌ «کشاورزان بیش از پیش برای اهمیت داده‌ها ارزش قائل‌اند تا در راستای فعالیت‌های کشاورزی با بهره‌وری بالای منابع، تصمیم‌های آگاهانه بگیرند.»

«ما با ایجاد شیوه‌ای پایدار برای تامین انرژی حسگرها، موانع تولید آن داده‌‌‌ها را مرتفع می‌کنیم، و این سبب می‌شود همیشه در دسترس، ارزان، کم‌هزینه و با تاثیر منفی کم بر محیط زیست باشند.»

دکتر بن بتکالف افزود: «این نمونه‌ای قوی از شیوه‌ استفاده از فناوری باکتری ما است، اما این فقط اولین کاربرد است از آنچه معتقدیم روشی عالی برای تولید انرژی پاک به شیوه‌ای نوآورانه و پایدار است.»

این باتری‌های انرژی تجدیدپذیر در واقع توسعه پیل‌های سوختی میکروبی خاکی (Soil Microbial Fuel Cells) است، که برق را از فرایندهای طبیعی تولید می‌کنند که در میکروارگانیسم‌های موجود در خاک رخ می‌دهند.

طرح مفهومی اولیه‌ای که پژوهشگران در سال ۲۰۱۹ ساختند در یک روستای ماهی‌گیری در برزیل با موفقیت آزمایش، و برای تامین انرژی یک سیستم تصفیه آب به کار گرفته شد.

انتظار نمی‌رود که محصولی تجاری تا سال ۲۰۲۶ عرضه شود، و این شرکت نوآفرین امیدوار است که این محصول را طی یک سال آینده برای ورود به مرحله تولید در مقیاس اندک، بهبود بخشد.

دکتر یاکوب جیگیلوفسکی از شرکت باکتری گفت: «رساندن محصولمان تا این مرحله و عملی کردن نظریه از طریق چند سال پژوهش تجربه‌ای چالش‌برانگیز و در عین حال فوق‌العاده پرثمر بوده است.»

«مشتاقم ببینم که این شرکت در بخش کشاورزی و سایر بخش‌ها تاثیری مثبت می‌گذارد.»

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت فارسی، ۱۶ ژوئن ۲۰۲۴