اعتصاب فرزانه قره‌حسنلو در زندان مشهد

به‌دنبال اعتصاب غذای فرزانه قره‌حسنلو در اعتراض به بدرفتاری مقامات زندان وکیل‌آباد مشهد با او و سایر زندانیان، کمیسیون آزادی مذهبی بین‌المللی ایالات متحده نسبت به وضعیت او ابراز نگرانی کرد.

اریک اویلند نایب رئیس کمیسیون آزادی مذهبی بین‌المللی ایالات متحده روز دوشنبه ۲۸ خرداد با انتشار بیانیه‌ای گفت: «بدرفتاری مقامات جمهوری اسلامی با خانم قره‌حسنلو و دیگرانی که به خاطر بیان عقیده‌ زندانی شده‌اند، نفرت انگیز است.»

او افزود: «دولت ایالات متحده باید تلاش‌های بین‌المللی برای مستندسازی و گردآوری شواهد این خشونت سیستماتیک جمهوری اسلامی برعلیه زندانیان شامل توقف توزیع دارو و فرستادن مخالفان حجاب اجباری به بیمارستانهای روانی را رهبری کند.»

سوزی گلمن کمیسر کمیسیون آزادی مذهبی بین‌المللی ایالات متحده نیز گفت: «بدرفتاری سیستماتیک جمهوری اسلامی با زندانیان عقیدتی مذهبی به‌ویژه ایجاد محدودیت‌های درمانی برای آنها، یک توهین اخلاقی است و عاملان آن باید پاسخگو باشند.»

او افزود: «دولت ایالات متحده برای توقف این رفتار، باید قانون تازه تصویب شده حقوق بشر و مسئولیت‌پذیری امنیتی مهسا امینی یا قانون مهسا را به‌طور کامل اجرا و تحریم‌های هدفمندی را علیه مقامات ارشد رژیم و نهادهای کلیدی مسئول نقض فاحش حقوق بشر علیه اقلیت‌های مذهبی زندانی در ایران اعمال کند.»

فرزانه قره‌حسنلو به همراه همسرش، حمید، پس از مراسم چهلم حدیث نجفی، از کشته‌شدگان کرج در جریان اعتراضات سراسری سال ۱۴۰۱، با حمله نیروهای امنیتی به خانه‌شان بازداشت شدند. این دو به دست داشتن در حادثه مرگ یک بسیجی به نام روح‌الله عجمیان متهم شدند. اتهامی که توسط آنها قویا رد شده است.

در پی این اتهام، فرزانه قره‌حسنلو، کارشناس علوم آزمایشگاهی، به ۵ سال حبس در تبعید محکوم شد و دادگاه انقلاب اسلامی استان البرز در فروردین ماه ۱۴۰۲ حمید قره‌حسنلو را، پس از لغو حکم اعدام، به ۱۵ سال حبس محکوم کرد.

گفته می‌شود این زن و شوهر هر دو از «دراویش گنابادی» و معتقدان به «صوفیه» هستند.

کمیسیون آزادی مذهبی بین‌المللی ایالات متحده یک نهاد دولتی فدرال مستقل و دو حزبی است که توسط کنگره ایالات متحده برای نظارت، تجزیه و تحلیل و گزارش آزادی مذهبی در خارج از کشور تأسیس شده است.

این کمیسیون با هدف جلوگیری از آزار و اذیت مذهبی و ترویج آزادی مذهب و اعتقاد، توصیه‌هایی را در زمینه سیاست خارجی به رئیس جمهوری، وزیر امور خارجه و کنگره ایالات متحده ارائه می‌کند.

برگفته ای از سایت صدای امریکا بخش فارسی، ۱۸ ژوئن ۲۰۲۴