نخست‌وزیر اسرائیل: نبرد شدید علیه حماس در رفح تقریباً پایان یافته است

نخست‌وزیر اسرائیل می‌گوید نبردهای شدید ارتش این کشور علیه شبه‌نظامیان حماس در شهر رفح در جنوب غزه تقریباً پایان یافته است.

بنیامین نتانیاهو روز یکشنبه سوم تیرماه در اولین مصاحبه خود با یک شبکه تلویزیونی اسرائیلی پس از آغاز جنگ با حماس در ۱۵ مهر پارسال گفت نیروهای نظامی به زودی در مرز شمالی با لبنان مستقر خواهند شد، اما برای «اهداف دفاعی».

او با بیان این‌که «نبرد شدید علیه حماس در حال پایان است» افزود: «البته این بدان معنا نیست که جنگ در شرف پایان است، بلکه جنگ در مرحله شدید خود در رفح به پایان می‌رسد».

گروه افراطی حماس در فهرست سازمان‌های تروریستی آمریکا و اتحادیه اروپا قرار دارد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، نخست‌وزیر اسرائیل گفت: «پس از پایان درگیری‌های شدید، ما می‌توانیم برخی از نیروها را به شمال اعزام کنیم و این کار را انجام خواهیم داد. در درجه اول برای اهداف دفاعی و همچنین برای بازگرداندن ساکنان (آوارگان) به خانه‌های خود».

به‌دنبال تبادل روزانه آتش بین نیروهای اسرائیلی و شبه‌نظامیان حزب‌الله لبنان از زمان آغاز جنگ در نوار غزه، ده‌ها هزار اسرائیلی از شمال این کشور آواره شده‌اند.

آقای نتانیاهو در گفتگو با شبکه ۱۴ تلویزیون اسرائیل گفت با هیچ توافقی که به پایان جنگ در غزه منجر شود، موافقت نمی‌کند و اشاره کرد او برای یک توافق «جزئی» آماده است که بازگشت برخی از گروگان‌هایی را که هنوز در آن‌جا نگهداری می‌شوند تسهیل کند، اگر نه همه آن‌ها را.

نخست‌وزیر اسرائیل هدف جنگ در نوار غزه را «بازگرداندن ربوده‌شدگان» و «ریشه‌کن کردن رژیم حماس در غزه» عنوان کرد.

این اظهارات در حالی است که مقامات آمریکایی درباره هدف اسرائیل برای نابودی کامل حماس تردیدهایی را مطرح کرده‌اند و دانیل هگاری، سخنگوی ارشد ارتش اسرائیل، نیز روز ۳۰ خرداد گفت که حماس را نمی‌توان از بین برد.

او افزود: «این‌که می‌گوییم حماس را محو می‌کنیم، مانند پاشیدن خاک به چشم مردم است».

آقای هگاری تصریح کرد حماس یک ایدئولوژی است و «ما نمی‌توانیم یک ایدئولوژی را از بین ببریم».

بنیامین نتانیاهو در بخش دیگری از گفتگوی خود در پاسخ به پرسشی پیرامون وضعیت نوار غزه پس از جنگ گفت که «اسرائیل در کوتاه‌مدت نقشی را ایفا خواهد کرد».

نخست‌وزیر اسرائیل افزود: «معلوم است که در آینده تا زمانی کوتاه کنترل نظامی در اختیار ما خواهد بود».

بنی گانتز و گادی آیزنکوت، دو تن از اعضای کابینه جنگ، اوایل ماه جاری میلادی پس از این‌که آقای نتانیاهو نتوانست طرحی را برای پس از جنگ ارائه کند، دولت را ترک کردند.

ایالات متحده نیز بر لزوم ارائه طرحی برای پس از جنگ که امنیت درازمدت اسرائیل را تامین کند، تاکید کرده است.

جنگ غزه که به‌دنبال یورش گسترده شبه‌نظامیان افراطی حماس به جنوب اسرائیل در ۱۵ مهر پارسال آغاز شد، جان حدود ۱۲۰۰ اسرائیلی را گرفت و بیش از ۲۵۰ نفر نیز ربوده و به نوار غزه برده شدند.

ارتش اسرائیل می‌گوید که هنوز ۱۱۶ نفر، از جمله اجساد ۴۱ گروگان اسرائیلی که کشته شده‌اند، در نوار غزه هستند.

بر اساس آمار وزارت بهداشت تحت کنترل حماس، حملات گسترده اسرائیل به نوار غزه تاکنون موجب کشته شدن ۳۷ هزار و ۵۹۸ نفر شده است که عمدتاً غیرنظامی بودند.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا، ۲۴ ژوئن ۲۰۲۴