خانواده‌های دادخواه شرکت در این نمایش را «دشمنی با آزادی» می‌دانند

در ادامه موج گسترده تحریم نمایش تعیین جایگزین ابراهیم رئیسی، به‌ویژه از سوی خانواده‌های دادخواه، فاطمه حیدری خواهر جواد حیدری از جان‌باختگان اعتراضات ۱۴۰۱ گفت شرکت‌کنندگان در این نمایش «دشمن ملت ایران، آزادی و زندگی» هستند.

او روز دوشنبه چهارم تیر در حساب‌های کاربری خود در شبکه‌های اجتماعی نوشت: «امروز ما در ایران تنها دو دسته داریم. آنها که با جمهوری‌اسلامی‌ هستند و آن‌هایی که از مردمند. دسته‌ سومی وجود ندارد. و آنهایی که سرشان را بالا گرفته و بدون لکنت از رای دادن صحبت می‌کنند، پادوهای حقیر جمهوری‌اسلامی، شریک دزد، همدست قاتل و عامل جنایت هستند.»

فاطمه حیدری در ادامه افزود: «اکثریت مردم کشورم بارها نشان دادند شرافت و شجاعت چه معنایی دارد. اما برخی مزدورهای وقیح که بدون خجالت به چهره‌های رنجور و دردکشیده‌ این ملت نگاه می‌کنند و از رای دادن صحبت می‌کنند و رذیلانه و بدون هیچ شرمی، قاتلان عزیزترین فرزندان این خاک و دشمنان قسم‌خورده‌ی ایران را به عنوان نماینده‌ خود معرفی می‌کنند، نه معنی خونِ بی‌گناه را می‌فهمند، نه معنی انسانیت و شرافت را.»

خواهر جواد حیدری همچنین خطاب به آنهایی که قصد دارند در مراسم رأی دادن به کاندیداهای حکومت برای تصدی عنوان «ریاست جمهوری» شرکت کنند نوشت:«شما هرگز از ما مردم ایران نبوده و نیستید. چهره‌ی مظلوم به خودتان نگیرید که ما به فکر فردا و ایرانیم، نه، شما خود جمهوری‌اسلامی‌ هستید، دشمن ملت ایران و آزادی و زندگی.»

نسرین شاکرمی، مادر دادخواه نیکا شاکرمی نوجوان کشته شده در جریان اعتراضات سراسری سال ۱۴۰۱ در ایران هم سیزدهم خرداد ماه، هم‌زمان با ثبت‌نام نامزدها برای جانشینی ابراهیم رئیسی، با انتشار عکس‌نوشته‌ای در اینستاگرام گفت، شرکت در انتخابات جمهوری اسلامی به معنی «شراکت در قتل و کشتار و تجاوز به انسان‌های بی‌گناه» و «شکنجه و کور کردن و زندانی کردن بیگناهان» است و مشارکت در «گسترش فقر و فساد و فحشا و آواره کردن مردم» به شمار می‌آید.

علمای اهل سنت، گروه کثیری از فرهنگیان، فعالان حقوق بشر و جمع زیادی از مردم ایران از اقشار مختلف پیشتر اعلام کرده‌اند که نمایش رأی به کاندیداهای حکومت برای تصدی عنوان «ریاست جمهوری» و جایگزینی ابراهیم رئیسی را تحریم کرده‌اند.

شاهزاده رضا پهلوی نیز روز دوشنبه ۴ تیرماه، ضمن انتشار ویدیویی در شبکه‌های اجتماعی از «جنایات جمهوری اسلامی» در ۴۵ سال گذشته، در متنی کوتاه نوشت: «رای دادن یعنی تبرئه کردنِ رژیم از تمام جنایت‌هایی که کرده.»

برگفته ای از سایت صدای امریکا بخش فارسی، ۲۵ ژوئن ۲۰۲۴