«محمد پارسی» فعال سیاسی و رسانه‌ای به دادگاه احضار شد

محمد پارسی فعال سیاسی و رسانه‌ای و مدیر کانال خبری «چالش ۲۴» در حساب کاربری ایکس خود ابلاغیه‌ای را منتشر کرده که نشان می‌دهد او یکبار دیگر به اتهام «نشر اکاذیب از طریق فضای مجازی» به دادگاه احضار شده است.

او در حساب کاربری ایکس خود نوشت:« «با دریافت ابلاغیه و تشکیل پرونده جدید مجدداً به دادگاه احضار شدم، شاکی پرونده دادستان است و اتهامم گفتن حرف‌هایی است که شنیدنش را دوست ندارند.»

دلیل احضار این فعال رسانه‌ای که در روزهای گذشته توییت‌های انتقادی درباره شماری از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری و انتقاد او از ناکارآمدی جمهوری اسلامی منتشر کرده به روشنی اعلام نشده اما احتمال دارد که دادستان تهران به همین دلایل از او شکایت کرده باشد.

محمد پارسی که دانش آموخته رشته مدیریت از دانشگاه آزاد واحد تهران مرکز است و فعالیت‌های خود را در دانشگاه از سال ۱۳۷۷آغاز کرده است. او پیش از این هم چند نوبت سابقه بازداشت، انفرادی و حبس را در پرونده خود دارد.

این فعال رسانه‌ای وبلاگ نویسی را از سال ۱۳۸۳آغاز کرد. اولین وبلاگ او «دادجو» نام داشت و با بسته شدن آن تا سال ۱۳۹۱ در بلاگ دیگری با نام «پارسی نوشت» به وبلاگ نویسی ادامه داد.

او سابقه حضور در ستاد‌های دانشجویی «دکتر مصطفی معین» در انتخابات ریاست جمهوری دور نهم و معاونت ستاد دانشجویی استان تهران «میرحسین موسوی» در دور دهم را در استان تهران داشته است. او پس از اعتراض به نتیجه انتخابات آن سال روز ۲۹ خردادماه ۱۳۸۸ توسط ماموران وزارت اطلاعات بازداشت و ۱۸روز را در انفرادی و تحت بازجویی سپری کرد.

محمد پارسی در ایام تبلیغات انتخابات سال ۱۳۸۸در ستاد میرحسین موسوی در شهر تهران، مدیرمسئول وب‌سایت «خرداد سبز» بود و خبرنامه‌ای با همین نام را نیز منتشر می‌کرد.

این فعال سیاسی از سال ۱۳۸۹ با همکاری «مهدی خزعلی» اقدام به راه‌اندازی جلسات «سرای قلم» کرد. او در جلسات این محل، به‌عنوان مجری و گرداننده جلسات فعالیت کرده است.

در جریان یورش ماموران امنیتی به جلسه هفدهم سرای قلم در روز ۹ آبانماه ۱۳۹۱ محمد پارسی به همراه مهدی خزعلی و۶۰ نفر از حاضران بازداشت و ابتدا به دفتر پیگیری وزارت اطلاعات و از آنجا پس از تشکیل پرونده به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شدند. این فعال سیاسی ۲۱ روز را در بند ۲۰۹ زندان اوین گذراند و ۱۷ روز نیز در بند ۳۵۰ بود و سپس با قرار وثیقه آزاد شد.

محمد پارسی در ۱۹ فروردین سال ۱۳۹۲ به شعبه ۱۵دادگاه انقلاب فراخوانده شد. در این جلسه دادگاه قاضی صلواتی حکم «۳ سال زندان تعزیری و پنج سال ممنوعیت از فعالیت رسانه‌ای، عضویت در احزاب و گروه‌ها و فعالیت‌های سیاسی» را به او ابلاغ کرد. ۲سال از آن احکام به دلیل فعالیت در سرای اهل قلم و به اتهام «اجتماع و تبانی علیه نظام» و ۱ سال آن به دلیل انتشار یادداشت‌های انتقادی و اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام» بوده است. حکم صادر شده برای محمد پارسی تا خرداد ۱۳۹۸ اجرا نشد.

او در جریان انتخابات دور یازدهم ریاست جمهوری در سال ۱۳۹۲ همراه با اعضای سرای قلم در حمایت از کاندیداتوری «حسن روحانی» فعالیت کرد. اما در شب ۱۴خرداد ۱۳۹۲ و پس از سخنرانی حسن روحانی در حسینیه جماران، در خیابان یاسر منطقه نیاوران، ماموران پلیس امنیت که با یک خودروی پلاک شخصی در محل حضور داشتند، این فعال سیاسی را بازداشت و به وزارت اطلاعات تحویل دادند. سپس او را به بند ۲۴۰ زندان اوین منتقل کرده و مدت ۵۴ روز بدون آنکه اتهامی به او تفهمیم شود، او را در انفرادی نگه داشته و سپس آزاد کردند.

محمد پارسی در این دوره بازداشت تنها چهار جلسه بازجویی داشته و توسط بازپرسی به نام «حسینی» بازپرس شعبه دو دادسرای شهید مقدس با قرار بازداشت موقت مواجه بوده است. بازپرس در این جلسات او را «مهمان زندان اوین تا پایان انتخابات» معرفی می‌کند.

این فعال سیاسی از آبان‌ماه ۱۳۹۵به‌عنوان سردبیر «گاهنامه کندو» در حوزه شبکه و آی تی شروع به فعالیت کرده و تا پیش از بازداشت مجدد در خردادماه ۱۳۹۸در این گاهنامه و کانال تلگرامی آن به دور از فعالیت‌های سیاسی به فعالیت مطبوعاتی پرداخت.

برگرفته از سایت ایران وایر، ۲۵ ژوئن ۲۰۲۴