دستکم ۹ تجمع اعتراضی برگزار شد/ تداوم اعتصاب کارگران صنعت نفت

یکشنبه دهم تیر ماه، گروهی از بازنشستگان صنایع فولاد در شهرهای اهواز، اصفهان، قائم‌شهر، دامغان و تهران، شماری از بازنشستگان تامین اجتماعی و کشوری در شهرهای کرمانشاه، اهواز و تهران و گروهی از کارگران شرکتی بهره‌برداری از شبکه‌های آبیاری و زهکشی کارون بزرگ با برگزاری تجمعاتی اعتراضی خواستار رسیدگی به مطالباتشان شدند. از سوی دیگر، کارگران پروژه‌ای نفت و گاز جنوب کماکان در اعتصاب سر می‌برند.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از شورای بازنشستگان ایران، روز یکشنبه دهم تیر ماه، گروهی از بازنشستگان صنایع فولاد با در دست داشتن پلاکارد و سر دادن شعارهایی اعتراضی در شهرهای اهواز، اصفهان، قائم‌شهر، دامغان و تهران دست به تجمع زدند.

بازنشستگان معترض، اجرای بند یک صورت‌جلسه ۱۵ مهرماه هیئت‌مدیره را مهمترین خواسته خود اعلام کردند. اجرای طرح تکمیلی همسان‌سازی، دریافت مطالبات معوقه، تضمین اجرای تعهدات درمانی مطابق با آیین‌نامه فولاد و اجرای آیین‌نامه و قوانین خاص فولادی و احیای جایگاه آن در سال جدید از دیگر مطالبات این بازنشستگان است.

تجمعات اعتراضی ازنشستگان تامین اجتماعی در شهرهای مختلف
به گزارش شورای بازنشستگان ایران، امروز یکشنبه دهم تیر ماه، شماری از بازنشستگان تامین اجتماعی و کشوری در مقابل ساختمان های تامین اجتماعی شهرهای کرمانشاه، اهواز و تهران دست به تجمع زدند.

اجرای همسان‌ سازی حقوق از جمله مطالبات بازنشستگان معترض عنوان شده است.

تجمع اعتراضی کارگران شرکتی شبکه‌های آبیاری و زهکشی کارون بزرگ
به گزارش ایلنا، امروز یکشنبه دهم تیر ۱۴۰۳، گروهی از کارگران شرکتی بهره‌برداری از شبکه‌های آبیاری و زهکشی کارون بزرگ در محوطه داخلی ساختمان این شرکت در شوشتر دست به تجمع زدند.

یکی از کارگران در این‌باره گفت: حدود ۱۵۰ کارگر قرارداد شرکتی در شرکتی بهره‌برداری از شبکه‌های آبیاری و زهکشی کارون بزرگ مشغول به کار هستند که خواهان تبدیل وضعیت و عقد قرارداد مستقیم با کارفرما هستند. این کارگران به دفعات از مدیران شرکت درخواست کردند وضعیت شغلی آن‌ها را از قراردادی به استخدامی تغییر دهند.

وی در تشریح مشکلات تبدیل وضعیت استخدامی خود گفت: نامه تبدیل وضعیت شغلی ما چندسال پیش از سازمان آب وبرق به شرکت ابلاغ شده اما علارغم دریافت مدارک استخدامی هنوز اجرایی نشده است. در عین حال ما منتظر اجرای طرح ساماندهی کارگران پیمانکاری هستیم که از سوی مسئولان در حال پیگیری است.

در این گزارش آمده است؛ کارگران شرکتی طرح آبیاری کارون بزرگ از سال‌ها پیش خواهان تبدیل وضعیت خود بوده‌اند. در این میان، گرچه وعده‌هایی برای تبدیل وضعیت آن‌ها در گذشته داده شد، اما تا امروز اقدامی برای تبدیل وضعیت آن‌ها انجام نشده است.

تداوم اعتصاب کارگران پروژه‌ای نفت و گاز جنوب

به گزارش اتحادیه آزاد کارگران ایران، امروز یکشنبه دهم تیر ۱۴۰۳، کارگران پروژه‌ای شاغل بیش از ۱۱۵ شرکت نفت و گاز جنوب همچنان در اعتصاب بسر میبرند.

براساس این گزارش، این کارگران در حال حاضر وارد یازدهمین روز از اعتصابات خود شدند.

تاکنون هزاران نیروی پروژه‌ای و پیمانی نفت و … به این کارزار پیوستند تا هم وضعیت دریافتی خود را اصلاح کنند و هم وضعیت مرخصی‌ها و امنیت شغلی و تبدیل وضعیت خود را با حذف پیمانکاران بهبود ببخشند.

طی این اعتصاب که از اوایل ماه جاری آغاز شده، کارگران خواستار حذف پیمانکاران از عرصه‌های نفت و گاز و نیروگاهی، اجرای طرح ۱۴ روز کار ۱۴ روز مرخصی، و افزایش دستمزدها هستند.

برگرفته ای از سایت هرانا (مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران)، ۱ جولای ۲۰۲۴