آخرین مناظره دو نامزد موردتایید نظام: مردم ما را قبول ندارند

دومین و آخرین مناظره مسعود پزشکیان و سعید جلیلی، دو نامزد نهایی چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری، شامگاه سه‌شنبه ۱۲ تیر به صحنه مشاجره داغ بین نمایندگان دو گروه از وابستگان حاکمیت تبدیل شد. در این مناظره سعید جلیلی بارها مسعود پزشکیان را به نداشتن برنامه متهم کرد و مسعود پزشکیان نیز دولت سایه و منابع مالی‌ آن را زیر سوال برد و برخی وعده‌های بی‌سرانجام دولت سیزدهم را فهرست کرد. با این حال از این مناظره چند ساعته تنها یک جمله بیرون آمد که در کانون توجه طیف وسیعی از مردم قرار گرفت و آن وقتی بود که مسعود پزشکیان با استناد به آمار حکومتی گفت که ۶۰ درصد مردم رای ندادند و «این یعنی ما را قبول ندارند». سعید جلیلی هم به‌رغم اینکه بارها سخنان رقیب را با برافروختگی قطع کرده بود، در برابر این جمله سکوت کرد.

پزشکیان و جلیلی که با عبور از سد نظارت استصوابی شورای نگهبان، مهر تایید نظام را بر پیشانی دارند، در مناظره شامگاه سه‌شنبه بارها به یکدیگر تاختند، وسط حرف‌ دیگری پریدند و همدیگر را به «ناکارآمدی»، «بی‌برنامگی»، «بی‌سوادی» و «توهم» متهم کردند.

مسعود پزشکیان که در مناظره دوشنبه شب به «بی‌احترامی به قاسم سلیمانی» متهم شده بود، در مناظره دوم ادعا کرد فرمانده سابق سپاه قدس «غرور ملی و خار چشم دشمن» بود. او بار دیگر بر اجرای سیاست‌های کلی رهبر جمهوری اسلامی تاکید کرد، با این حال، از مذاکره با غرب هم دفاع کرد و مدعی شد مشکلات اقتصادی، اجتماعی و سیاسی را حل می‌کند.

پزشکیان گفت با یک گزینه به مذاکرات احیای برجام وارد نمی‌شود و چنانچه گفت‌وگوها به شکست منجر شود، روش جایگزین را امتحان می‌کند اما درباره این «گزینه آلترناتیو» توضیحی نداد.

نامزد موردتایید جریان اصلاحات در ادامه سخنانش با ادامه سیاست دوگانه گفت که «هیچ حاکمیتی نمی‌تواند درون قفس به رشد برسد». این سخن پزشکیان، خشم و اعتراض سعید جلیلی را در پی داشت و رئیس دولت سایه، پزشکیان و موافقان احیای برجام را به امتیازدهی به غرب متهم کرد و مدعی شد جمهوری اسلامی با «تمام دنیا در حال معامله و تبادل» است ولی پزشکیان دنیا را فقط سه کشور می‌بیند. پزشکیان نیز در پاسخ به سعید جلیلی کنایه زد و گفت: «یعنی با تحریم شما پرواز می‌کنید؟»

سعید جلیلی در بخش دیگری از سخنانش با طرح این ادعا که صدور قطعنامه‌های شورای امنیت علیه برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی در دوران او «دروغ» است، به عملکرد محمدجواد ظریف در وزارت امور خارجه دولت حسن روحانی تاخت و آن را «افتضاح» توصیف کرد.

دو نامزد موردتایید جمهوری اسلامی در موضوع‌هایی مانند نقدینگی، تورم، حقوق بازنشستگان و مسکن نیز با پریدن وسط سخنان دیگری و پرخاش، اظهارنظر کردند.

در موضوع نقدینگی، پزشکیان به چاپ پول در دوران ریاست‌‌جمهوری ابراهیم رئیسی اشاره کرد و آن را یکی از مهم‌ترین دلایل رشد تورم دانست. در مقابل، سعید جلیلی به دولت حسن روحانی گریز زد و گفت که پزشکیان قصد دارد دولت سوم روحانی را تشکیل دهد.

پزشکیان این اتهام را رد کرد و مردم را خطاب قرار داد و بر مشکلات معیشتی آنان دست گذاشت. سپس به وعده ساخت چهار میلیون مسکن در سال رئیسی اشاره کرد و گفت که حالا بعد از سه سال، تنها مجوز ۹۰۰ مسکن را صادر کرده‌اند.

پزشکیان همچنین به تشکیلات دولت در سایه سعید جلیلی تاخت و گفت که این‌ها همان‌ کسانی‌اند که از دیوار سفارت عربستان سعودی بالا رفتند.

نامزد جریان اصلاحات در بخش دیگری از مناظره شامگاه سه‌شنبه، متنی را تحت عنوان «تعهد به مردم ایران» روخوانی کرد و مدعی شد که با «بی‌عدالتی، فقر، تبعیض، فساد و رانت» مبارزه می‌کند اما توضیح نداد که این اقدام‌ها را در قالب چه برنامه و کدام چارچوب انجام خواهد داد.

سعید جلیلی نیز پس از اینکه چندین مرتبه از پاسخ شفاف درباره تحریم‌ها طفره رفت، گفت که در مذاکرات هسته‌ای با موضع «طلبکارانه و فعالانه و پشیمان‌سازی غرب» وارد می‌شود. وقتی مجری از او پرسید چنانچه مذاکرات به شکست بینجامد، چه خواهید کرد، به عملکرد ابراهیم رئیسی اشاره کرد و مدعی شد که رئیس دولت سیزدهم به‌رغم تحریم‌ها بسیاری از مشکلات را حل کرد و تورم را کاهش داد.

در پاسخ به این ادعا، پزشکیان تصویر نموداری از تورم طی سال‌های اخیر را رو به‌ دوربین گرفت که رشد صعودی تورم را نشان می‌داد.

در پایان مناظره سه‌شنبه شب، هر دو نامزد مردم ایران را خطاب قرار دادند و آن‌ها را تهدید کردند که در صورت روی کار آمدن رقیب، مشکلاتشان افزایش خواهد یافت.

در مقابل، فعالان مدنی، خانواده‌های دادخواه و کاربران شبکه‌‌های اجتماعی تاکید کردند که بین دو نامزد موردتایید حکومت تفاوتی قائل نمی‌شوند و رئیس دولت چهاردهم را «گماشته» علی خامنه‌ای می‌دانند.

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت فارسی، ۳ جولای ۲۰۲۴