۱۶ زندانی زن اوین خواستار لغو حکم اعدام شریفه محمدی شدند

جمعی از زندانیان زن محبوس در زندان اوین با محکوم کردن حکم اعدام برای شریفه محمدی، فعال کارگری، هشدار دادند که این می‌تواند پیش‌درآمدی برای صدور «احکام سنگین بعدی» برای سایر مخالفان جمهوری اسلامی باشد.

۱۶ زندانی زن روز سه‌شنبه ۱۹ تیر در بیانیه‌ای که به دست رادیوفردا رسیده است، نوشته‌اند: «این نه فقط حکم اعدام شریفه، بلکه حکم اعدام همهٔ «ما» فعالین کارگری، سیاسی، مدنی، حقوق بشری و فعالین حوزهٔ زنان است.»

دادگاه انقلاب رشت یک روز پیش از برگزاری دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ایران، خانم محمدی را به اتهام «بَغی» یا «شورش مسلحانه علیه نظام» به اعدام محکوم کرد و این حکم واکنش گستردۀ فعالان مدنی و سیاسی را در پی داشت.

در بیانیه زندانیان بند زنان اوین با انتقاد از سیاست سرکوب حکومت ایران آمده است: «می‌خواهند صدای اعتراض و مطالبه‌گری، که با خیزش انقلابی ۱۴۰۱ به سطح قابل تأملی ارتقا یافته بود را خفه کرده و زنان را که با صدایی بلندتر از پیش به عرصه‌ی حق خواهی گام گذاشته‌اند مرعوب و وادار به عقب نشینی کنند.»

این فعالان سیاسی و مدنی محبوس تصریح کرده‌اند که در کنار شریفه محمدی و همه کسانی که خطر حکم مرگ تهدید شان می‌کند، ایستاده‌اند و خواهان توقف حکم اعدام شده‌اند.

نرگس محمدی، گلرخ ایرایی، آنیشا اسداللهی، ویدا ربانی و سپیده قلیان ازجمله امضاکنندگان این بیانیه هستند.

شریفه محمدی ۴۵ ساله، اهل میانه در آذربایجان شرقی و ساکن رشت است. مأموران اداره اطلاعات رشت، او را در ۱۴ آذر ۱۴۰۲ با اتهام «تبلیغ علیه نظام» بازداشت کردند.

منابع رادیوفردا می‌گویند که او به‌رغم «دغدغه‌مندی» اجتماعی، هیچ‌گونه فعالیت سیاسی نداشته و صدور حکم اعدام علیه این فعال کارگری با اتهام انتسابی «بغی» از سوی دستگاه قضایی، با هدف «ارعاب جنبش کارگری» ایران انجام گرفته است.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا، ۱۰ جولای ۲۰۲۴