دفتر نتانیاهو: هیئت مذاکره‌کننده اسرائیلی روز پنجشنبه عازم محل ازسرگیری مذاکرات می‌شود

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، روز یکشنبه اعلام کرد به هیئت مذاکره‌کننده اسرائیلی دستور داده روز پنجشنبه عازم محل ازسرگیری مذاکرات شوند.

بر اساس بیانیه دفتر نخست‌وزیر، او روز یکشنبه با هیئت مذاکره‌کننده و اعضای ارشد تشکیلات نظامی این کشور دیدار کرده است.

این بیانیه به مقصد هیئت اعزامی برای از سرگیری مذاکرات اشاره‌ای نکرده است.

مذاکرات برقراری آتش‌بس و آزادی گروگان‌های اسرائیلی با میانجیگری قطر و مصر و حمایت ایالات متحده آمریکا تا کنون به نتیجه نرسیده است.

دو روز پیشتر از انتشار بیانیه دفتر نتانیاهو، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، گفت مذاکرات اسرائیل و حماس برای برقراری آتش‌بس و بازگرداندن گروگان‌ها به خط پایان نزدیک است.

بلینکن که در اجلاس سالانه مجمع امنیتی آسپن سخنرانی می‌کرد، گفت در صورت توافق، آتش‌بس برقرار می‌شود، گروگان‌ها به اسرائیل باز خواهند گشت، و مسیر بهتری برای برقراری ثبات و صلح پایدار ایجاد می‌شود.

آنتونی بلینکن یادآور شد آخرین گام‌های رسیدن به خط پایانی سخت‌ترین‌ها نیز هست.

به گفته وزیر امور خارجه آمریکا، حماس با چارچوب طرح پیشنهادی جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، موافقت کرده و اکنون در تلاش برای حل مسائل باقیمانده است.

این در حالی است که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، شنبه گذشته در یک سخنرانی پس از حمله اسرائیل به محل اختفای محمد ضیف، فرد شماره ٢ حماس در نوار غزه، وعده داد اسرائیل همه رهبران حماس را از پا در خواهد آورد.

نتانیاهو یادآور شد تا زمان تحقق کل اهداف اسرائیل از جمله بازگشت ساکنان شمال این کشور به منازل خود، جنگ ادامه خواهد داشت.

نخست‌وزیر اسرائیل تصریح کرد حتی یک میلی‌متر از طرح پیشنهادی جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، فاصله نگرفته و به حماس نیز اجازه نخوهد داد حتی یک میلی‌متر از آن فاصله بگیرد.

نتانیاهو گفت حماس خواستار ٢٩ تغییر در طرح بایدن شده و او به تیم مذاکره‌کننده اسرائیلی و آمریکایی‌ها گفته حتی اجازه یک تغییر را در طرح رئیس جمهوری آمریکا نخواهد داد.

نخست‌وزیر اسرائیل بار دیگر بر چهار شرط حق اسرائیل مبنی بر تداوم جنگ تا زمان تحقق کل اهداف تعیین‌شده، کنترل اسرائیل بر مرز رفح و کریدور فیلادلفی به منظور جلوگیری از قاچاق اسلحه از مصر، جلوگیری از بازگشت شبه‌نظامیان به شمال غزه، و نهایتا بازگرداندن حداکثر تعداد گروگان‌های زنده در جریان مرحله اول طرح بایدن تاکید کرد.

جنگ اسرائیل با حماس پس از آن در ۷ اکتبر (۱۵ مهر) سال گذشته آغاز شد که در آن ستیزه‌جویان این گروه شبه‌نظامی فلسطینی و متحدان آن به جنوب اسرائیل حمله کردند، ۱۲۰۰ نفر را کشتند و حدود ۲۵۰ نفر را گروگان گرفتند.

هنوز حدود ۱۲۰ گروگان در اختیار نیروهای حماس در غزه همچنان اسیر هستند و این گروه هیچگونه اخبار یا اطلاعاتی از وضعیت آنها منتشر نمی‌کند. اسرائیل و ایالات متحده حماس را یک گروه تروریستی می‌دانند.

برگفته ای از سایت صدای امریکا بخش فارسی، ۲۲ جولای ۲۰۲۴