گزارش سازمان اطلاعات ملی آمریکا در مورد فعالیت هسته‌ای ایران با حذف عبارتی کلیدی منتشر شد

در به‌روزرسانی جدید گزارش دفتر مدیر اطلاعات ملی آمریکا به کنگره در مورد فعالیت هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران عبارتی کلیدی حذف شده است. در گزارش‌های پیشین دفتر مدیر اطلاعات ملی آمریکا از سال ۲۰۱۹ به این‌سو همواره از این عبارت استفاده شده بود: «ایران در حال حاضر فعالیت‌های کلیدی توسعه تسلیحات هسته‌ای را که برای تولید یک ابزار هسته‌ای قابل‌آزمایش ضروری است انجام نمی‌دهد.» اما در گزارش ۲۰۲۴ این عبارت حذف شده است.

گزارش دفتر مدیر اطلاعات ملی آمریکا به «بررسی تلاش‌ها و پیشرفت‌های ایران در برنامه غنی‌سازی هسته‌ای و هرگونه اطلاعات مرتبط با سیستم‌های تسلیحات‌سازی و تحویل می‌پردازد». این گزارش همچنین حمایت جمهوری اسلامی از «تروریسم منطقه‌ای و جهانی» را ارزیابی می‌کند.

در این گزارش آمده است در سال جاری شاهد «افزایش قابل‌توجه اظهارنظرهای عمومی ایران در مورد تسلیحات هسته‌ای بوده‌ایم، که نشان می‌دهد این موضوع منع کمتری دارد». از سال ۲۰۲۰ به این‌سو، جمهوری اسلامی ایران بارها اعلام کرده است که دیگر به هیچ‌یک از محدودیت‌های برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) متعهد نیست و برنامه هسته‌ای‌اش را گسترش داده، از نظارت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی کاسته، و فعالیت‌هایی داشته است که ایران را در موقعیت بهتری برای تولید ابزاری هسته‌ای قرار می‌دهد.

در ادامه گزارش اقدام‌های جمهوری اسلامی به‌صورت مورد به مورد ذکر شده است: جمهوری اسلامی ایران از برنامه هسته‌ای‌اش به‌عنوان اهرم مذاکرات و برای پاسخ به فشار بین‌المللی استفاده می‌کند. در یک سال گذشته، تولید و موجودی اورانیوم با غلظت ۶۰ درصد را تغییر داده است. تهران گفته است که اگر آمریکا به تعهدات برجامی‌اش عمل کند و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تحقیقات باقی‌مانده پادمان‌هایش را متوقف کند، محدودیت‌های تعیین‌شده در برجام را اعمال خواهد کرد.
جمهوری اسلامی ایران همچنان به افزایش میزان ذخیره اورانیوم، افزایش ظرفیت غنی‌سازی، و توسعه، تولید و بهره‌برداری از سانتریفیوژهای پیشرفته ادامه می‌دهد. تهران زیرساخت و تجربه لازم برای تولید سریع اورانیوم با درجه تسلیحاتی در چندین تاسیسات را دارد.
جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به تحریم‌های بیشتر، حملات، یا بررسی و بازخواست در مورد برنامه هسته‌ای‌اش، احتمالا نصب سانتریفیوژهای پیشرفته‌تر، افزایش بیشتر ذخیره اورانیوم غنی‌سازی‌شده، یا غنی‌سازی اورانیوم تا خلوص ۹۰ درصد را مدنظر خواهد داشت.
در پایان گزارش دفتر مدیر اطلاعات ملی آمریکا آمده است جمهوری اسلامی دارای بزرگ‌ترین موجودی موشک‌های بالستیک در منطقه است و همچنان بر بهبود دقت، مرگباری و اطمینان‌پذیری این سامانه‌ها متمرکز است. جمهوری اسلامی احتمالا درس‌های آموخته‌شده از حمله موشکی و پهپادی‌اش به اسرائیل در ماه آوریل را در برنامه‌اش به کار بسته است. در همین حال، کار جمهوری اسلامی روی پرتابگرهای فضایی‌ــ از جمله سیمرغ‌ــ احتمالا زمان‌بندی تولید موشک بالستیک قاره‌پیما را کوتاه‌تر خواهد کرد، زیرا این سامانه‌ها از فناوری‌های مشابهی استفاده می‌کنند.

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت فارسی، ۷ اگوست ۲۰۲۴