رئیس سابق دانشگاه علوم پزشکی تهران: موج مهاجرت پرستاران به آلمان شروع شده است

مسئول کمیته وزارت بهداشت در «شورای راهبری پزشکیان» در گفتگو با یک روزنامه چاپ تهران از مهاجرت گسترده پرستاران به آلمان خبر داد و گفت که در سال‌های اخیر ۳۰ هزار نفر از اعضای هیات علمی بیمارستان‌ها مهاجرت کرده‌اند.

علی جعفریان، رئیس سابق دانشگاه علوم پزشکی تهران به روزنامه هم‌میهن گفته در این دانشگاه، بیمارستان‌های جدیدی ساخته شده که خیلی از بخش‌های آن به‌دلیل نبود نیروی پرستار، فعال نشده و یک‌سال است در انتظار جذب نیرو برای بخش جراحی عروق بیمارستان «امام خمینی هستیم.»

به گفته جعفریان بسیاری از پزشکان از همان دوره عمومی از کشور خارج می‌شوند.

این عضو شورای عالی نظام پزشکی تهران تاکید کرده مساله این نیست که دانشجو به تعداد کافی تربیت نمی‌شود، بلکه «شرایطی برای ماندن آنها وجود ندارد که مهم‌ترین دلیلش هم امید است؛ امید به آینده.»

این عضو مسئول کمیته وزارت بهداشت در شورای راهبری انتخاب اعضای کابینه دولت چهاردهم، تاکید کرده است: «ما با موج مهاجرت پرستاران به کشور آلمان مواجه هستیم، پرستاران یکی در میان، آلمانی یاد می‌گیرند تا بتوانند از کشور خارج شوند.»

در همین رابطه ابوالقاسم ابوطالبی، عضو شورای‌عالی نظام پرستاری نیز تیرماه سال جاری گفته بود که مهاجرت پرستاران به مرز بحران رسیده و لازم است دولت فکری به حال این بحران کند.

فریدون مرادی، یکی دیگر از اعضای شورای‌عالی نظام پرستاری در تیرماه سال جاری گفته بود که مشکلات معیشتی پرستاران غیر قابل حل شده و هر ماه ۱۵۰ تا ۲۰۰ پرستار از کشور مهاجرت می کنند.

دبیر خانه پرستار نیز شنبه ۲۷ مرداد ماه با ابراز نگرانی از مهاجرت پرستاران با تجربه ایرانی به کشورهای دیگر، وضعیت پرستاری ایران را «اسفبار» خوانده و گفته بود: «پرستاران ما در اوج تجربه جذب کشورهای غربی و حوزه خلیج فارس می‌شوند.»

محمد شریفی‌مقدم در گفتگو با «شبکه شرق» تاکید کرده بود: «سالانه ۱۲ هزار دانشجوی پرستاری وارد دانشگاه‌های کشور می‌شوند و تقریباً همین تعداد فارغ‌التحصیل به عنوان پرستار آمادگی ورود به بازار کار را دارند، اما درصد کمی از این دانش‌آموختگان در ایران جذب و مشغول کار می‌شوند.»

کادر درمان در ایران با چالش‌های فراوانی از جمله نامشخص بودن برخی قراردادهای کار معین، دیرکرد در پرداخت حقوق و مزایا، نامتناسب بودن برخی تعرفه‌های خدماتی روبرو هستند. از سوی دیگر، اعضای این صنف با چالش‌های امنیتی و سلامت همچون ضرب و شتم توسط همراهان برخی بیماران یا مرگ بر اثر عوارض همجواری با بیماری‌های واگیردار مانند ایام همه‌گیری کرونا، حین انجام کار نیز مواجه بوده‌اند.

پرستاران و کارکنان حوزه درمان در ایران بارها طی سال‌ها و ماه‌های اخیر نسبت به وضعیت شغلی خود و مشکلات آن در شهرهای مختلف ایران اقدام به برگزاری تجمعات اعتراضی کرده‌اند. در حال حاضر نیز یکی از بزرگ‌ترین اعتصابات پرستاران در شهرهای مختلف کشور شکل گرفته و ادامه دارد.

برگفته ای از سایت صدای امریکا بخش فارسی، ۱۸ اگوست ۲۰۲۴