با افزایش امیدها به آتش‌بس در غزه، بلینکن برای دیدار با رهبران اسرائیل به تل‌آویو رفت

وزیر خارجه ایالات متحده، آنتونی بلینکن، پس از پایان دو روز گفت‌وگوهای آتش‌بس در دوحه، برای دیدار با رهبران اسرائیل به تل‌آویو خواهد رفت.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، بلینکن، روز شنبه ۲۷ مرداد، برای پیشبرد توافق آتش‌بس در غزه به خاورمیانه رفت. این در حالی‌که است که گزارش‌ها حاکی از «افزایش خوش‌بینی محتاطانه‌ای» برای دستیابی به‌نوعی توافق است.

بلینکن پس از دو روز گفت‌وگوهای آتش‌بس که توسط رئیس‌جمهوری جو‌‌ بایدن و با همکاری مصر و قطر در دوحه برگزار شد، از پایگاه هوایی «اندروز» پرواز کرد.

این دیپلمات ارشد آمریکا، که برنامه تعطیلات خود را برای نهمین سفرش به خاورمیانه از زمان حمله حماس به اسرائیل در ۱۵ مهر ۱۴۰۲ به تعویق انداخته است، به تل‌آویو پرواز خواهد کرد و قرار است با رهبران اسرائیل دیدار کند.

مقامات آمریکایی گفتند که پیشرفت‌هایی حاصل شده و پیشنهادی برای پر کردن شکاف‌ها بین اسرائیل و حماس ارائه شده است، و قرار است مذاکرات در هفته آینده در قاهره از سر گرفته شود.

بایدن پیش‌تر گفت که «ما به توافق نزدیک‌تر از همیشه شده‌ایم»، در حالی که یک مقام آمریکایی اظهار داشت که این فرآیند هنوز در «مرحله نهایی» خود قرار ندارد.

این مقام آمریکایی، که به‌شرط عدم افشای نامش با خبرگزاری فرانسه مصاحبه کرده، اظهار داشت که دیپلمات‌ها در حال ایجاد یک «واحد اجرایی» هستند تا در صورت تکمیل توافق، به‌سرعت آن را پیش ببرند.

دفتر نخست‌وزیراسرائیل، بنیامین نتانیاهو در بیانیه‌ای گفت که مذاکره‌کنندگان «خوش‌بینی محتاطانه» نسبت به دستیابی به توافق ابراز کرده‌اند و خواستار فشار بیشتر بر حماس شد که «صحبت از نزدیک بودن به آتش‌بس را رد کرده است.»

طبق طرحی که رئیس جمهوری آمریکا در ۱۰ خرداد اعلام کرد، جنگ به‌مدت شش‌هفته متوقف می‌شود و در این مدت مذاکرات برای پایان دائمی آن انجام خواهد شد، و گروگان‌ها و زندانیان آزاد خواهند شد.

در حالی که بایدن این توافق را به عنوان دستاورد اسرائیل مطرح کرده است، نتانیاهو با انتقاد شدید متحدان راست افراطی خود که دولتش را در قدرت نگه می‌دارند، مواجه است.

خبرگزاری فرانسه تحلیل می‌کند که «این توافق آتش‌بس برای بایدن دستاورد بزرگی خواهد بود» زیرا در همین هفته حزب دموکرات او قصد دارد مجمع عمومی خود را در شیکاگو برگزار کند تا کامالا هریس، معاون رئیس‌جمهوری را به عنوان نامزد خود معرفی کند.

بر اساس این گزارش، فعالان طرفدار فلسطینی‌ها در شیکاگو تظاهراتی را وعده داده‌اند. زیرا از آنچه که حمایت بیش از حد دولت بایدن از اسرائیل می‌دانند، خشمگین هستند؛ دولتی که اخیراً فروش تسلیحاتی به ارزش ۲۰ میلیارد دلار دیگر به اسرائیل را تأیید کرده است.

در غزه که تحت کنترل حماس است، مقامات اعلام کرده‌اند که بیش از ۴۰هزار نفر جان خود را از دست داده‌اند، و در حمله هوایی جدید ۱۵ نفر از یک خانواده کشته شده‌اند.

جنگ اسرائیل با گروه حماس از ۷ اکتبر سال گذشته آغاز شد. زمانی که این گروه اسلامگرای تحت حمایت جمهوری اسلامی، با حمله به مناطق مرزی اسرائیل بیش از ۱۲۰۰ نفر عمدتا غیرنظامی را به کام مرگ کشید و حدود ۲۵۰ نفر را هم به عنوان گروگان به غزه برد.

تنش‌ها در خاورمیانه در روزهای اخیر شدت گرفته و گمانه‌زنی در مورد حمله مستقیم جمهوری اسلامی و نیروهای نیابتی‌اش به اسرائیل و گسترش بیش‌از پیش جنگ در منطقه به سرخط خبرهای رسانه‌ها تبدیل شده است.

در پی کشته شدن اسماعیل هنیه، از رهبران ارشد گروه حماس که از سوی بسیاری از کشورها به عنوان یک سازمان تروریستی شناخته شده است، جمهوری اسلامی وعده داد که اقدام تلافی‌جویانه انجام دهد. جمهوری اسلامی و شماری از کشورهای منطقه، اسرائیل را مسئول کشته شدن اسماعیل هنیه دانسته‌اند اما این کشور مسئولیت آن را بر عهده نگرفته است.

برگفته ای از سایت صدای امریکا بخش فارسی، ۱۸ اگوست ۲۰۲۴