حسن امینی، برادر محمد امینی از جانباختگان قیام مهسا را بەدلیل «دیدار با سایر خانوادەهای دادخواه» به شش ماه زندان محکوم کردند

در ادامه فشارهای امنیتی علیه خانواده‌های دادخواه، حسن امینی، برادر محمد امینی از جان‌باختگان جنبش ژن، ژیان، ئازادی در سنندج را به شش ماه حبس محکوم کردند. «انجمن خانواده‌های دادخواه آبان» که این خبر را منتشر کرده نوشته است که «حسن امینی را در یک دادگاه نمایشی بەدلیل دیدار با سایر خانوادەهای دادخواه» به زندان محکوم کردند.

بر اساس این گزارش، پرونده حسن امینی مربوط به خرداد ۱۴۰۲ است، زمانی که جمعی از خانوادەهای دادخواه سنه/سنندج، دیواندره و دهگلان به دیدار خانوادەهای کشتەشدگان در سقز و بوکان رفته بودند و در راه بازگشت نیروهای امنیتی بیش از ۳۰ نفر از آن‌ها از جمله حسن امینی را بازداشت کردند. دادگاه بوکان اواسط تیرماه ۱۴۰۲ حسن امینی را به دلیل «شرکت در تجمع غیرقانونی» به شش ماه و پانزده روز حبس و ۴۰ ضربه شلاق محکوم کرده بود. یکشنبه ۳۱ تیر۴۰۳، حسن امینی، جهت تحمل دوران محکومیت خود بازداشت و به زندان سنندج منتقل شد.

به نوشته «انجمن خانواده‌های دادخواه آبان» پس از انتخابات ریاست جمهوری احضار، بازجویی، بازداشت و ربوده شدن خانوادەهای دادخواه افزایش چشم‌گیری داشته است که بسیاری از این فشارها هنوز رسانەای نشدەاند؛ تنها در چند هفته اخیر دەها نفر از اعضای خانوادەهای دادخواه در شهرهای مختلف ایران به اطلاعات احضار شدەاند. محمد امینی ۱۶ مهر ١۴٠١، در جریان اعتراضات سراسری در سنندج، هدف شلیک مستقیم گلوله نیروهای امنیتی قرار گرفت و جان خود را از دست داد.

برگرفته ای از سایت رادیو زمانه، ۱۹ اگوست ۲۰۲۴