بلینکن از موافقت نتانیاهو با آتش‌بس خبر داد، حماس: پیشنهاد جدید را قبول نداریم

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، که به اسرائیل سفر کرده، روز دوشنبه گفت که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، به او اطمینان داده است که از پیشنهاد ایالات متحده برای رسیدن به آتش‌بس با حماس در جنگ غزه حمایت می‌کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، بلینکن پس از سه ساعت گفت‌وگو با نخست‌وزیر اسرائیل، گفت که نتانیاهو قول داده است برای مذاکرات هفته جاری با میانجی‌گری مصر و قطر گروهی را اعزام کند تا این مذاکرات نهایی شوند.

وزیر خارجه ایالات متحده در عین حال حماس را برای پذیرش مذاکرات جدید تحت فشار قرار داد و افزود: «در یک جلسه بسیار سازنده با نتانیاهو، او تایید کرد که اسرائیل پیشنهاد توافق را می‌پذیرد و از آن حمایت می‌کند. اکنون نوبت حماس است که همین کار را انجام دهد. آنچه می‌توانم به حماس و رهبری آن بگویم این است که اگر واقعا به مردم فلسطین اهمیت می‌دهید، با این طرح موافقت کنید و اجازه دهید روی چگونگی اجرای آن کار شود.»

گفته‌های وزیر خارجه آمریکا یک روز پس از آن است که حماس، نتانیاهو را به مانع‌تراشی در تلاش‌های میانجی‌گرانه متهم کرد و از میانجی‌ها خواست چارچوبی را که جو بایدن اواخر ماه مه ترسیم کرده بود، اجرا کنند.

آنتونی بلینکن در ادامه اظهاراتش در روز دوشنبه گفت: «سریع‌ترین، بهترین و موثرترین راه برای تسکین درد و رنج وحشتناک فلسطینی‌ها که با حمله حماس در هفتم اکتبر و جنگ پس از آن رخ داد، تکمیل این توافق است.»

او اعلام کرد که روز سه‌شنبه به مصر و قطر سفر خواهد کرد و با رهبران این دو کشور عربی که با ایالات متحده در مورد طرح آتش‌بس همکاری کرده‌اند، دیدار می‌کند.

بلینکن گفت که امیدوار است از شرکای عرب آخرین اخبار را در مورد موضع حماس بشنود. او انتقاد برخی سران گروه حماس از پیشنهادهای جدید در مذاکرات را کم‌اهمیت جلوه داد و افزود: «ما پیش از این هم انتقادهایی دیده‌ایم که به طور کامل نشان‌دهنده نظر اصلی حماس نبوده‌اند.»

در همین حال، اسامه حمدان، یکی از مقام‌های ارشد حماس، از اظهارات آنتونی بلینکن مبنی بر اینکه بنیامین نتانیاهو پیشنهاد به‌روزشده را پذیرفته است، انتقاد کرد و گفت که این پیشنهاد جدید «ابهام‌های زیادی» ایجاد می‌کند و «آن چیزی نیست که به ما ارائه شد و سر آن توافق کردیم».

حمدان افزود که حماس پیش‌تر هم به میانجی‌‌ها اعلام کرده است که «ما به مذاکرات جدید آتش‌بس غزه نیاز نداریم و باید بر یک سازوکار اجرایی توافق کنیم».

جزئیات این توافق که آمریکا ارائه‌ کرده، روزهای پنجشنبه و جمعه با حضور میانجی‌های بین‌المللی و نمایندگان اسرائیل در دوحه به بحث گذاشته شد و حماس اعلام کرد که نخست‌وزیر اسرائیل خواسته‌های جدیدی دارد که حماس آن‌ها را نمی‌پذیرد.

یکی از اصلی‌ترین موارد اختلاف در مذاکرات درخواست نتانیاهو برای استقرار ارتش اسرائیل در کریدور فیلادلفیا است که در امتداد مرز غزه و مصر قرار دارد. نتانیاهو قصد دارد از این طریق مانع عملیات قاچاق سلاح حماس به غزه شود. این درخواست در پیشنهاد ۲۷ مه اسرائیل که مبنای مذاکرات بعدی قرار گرفت، مطرح نشده بود و اکنون حماس با آن مخالف است.

گزارش‌ها حاکی از آن است که مذاکره‌کنندگان اسرائیلی روز یکشنبه به نخست‌وزیر این کشور گفته‌اند که بدون مصالحه سر این موضوع، توافقی حاصل نخواهد شد و خواستار انعطاف‌ نشان دادن نتانیاهو در این زمینه شدند اما نخست‌وزیر اسرائیل پاسخ داد تا زمانی که حماس بر خروج کامل اسرائیل از کریدور فیلادلفیا پافشاری کند، در واقع هیچ توافقی وجود نخواهد داشت.

حماس همچنین مدعی شد که نتانیاهو در مورد تبادل گروگان‌های اسرائیلی در قبال آزاد کردن زندانیان امنیتی فلسطینی هم خواسته‌های جدیدی مطرح کرده است. در همین حال، به گزارش اورشلیم‌پست، خانواده‌های گروگان‌های اسرائیلی خواهان گفت‌وگوی مستقیم با حماس شدند و از مذاکره‌کنندگان خواستند با اشاره به حمایت عمومی گسترده در اسرائیل و دور زدن دخالت دولت، توافق آتش‌بس را نهایی کنند. خانواده‌های گروگان‌ها روز دوشنبه نامه‌ای مستقیم به مذاکره‌کنندگان ارسال کردند و از آن‌ها خواستند از این دور از مذاکرات دست خالی برنگردند و توافق آتش‌بس را نهایی کنند.

از سوی دیگر، در شرایطی که نگرانی‌های جهانی از وقوع یک جنگ منطقه‌ای گسترده بالا گرفته، منابع نزدیک به حزب‌الله لبنان شامگاه دوشنبه گزارش دادند که اسرائیل به تلافی کشته شدن یک سربازش، به انبارهای تسلیحاتی حزب‌الله در شرق لبنان حمله کرده است. خبرگزاری رسمی لبنان نیز اعلام کرد که عصر دوشنبه ۲۹ مرداد، سه نقطه در شرق لبنان هدف حملات اسرائیل قرار گرفت و دست‌کم ۱۰ نفر زخمی شدند.

پس از آن، تایمز اسرائیل گزارش داد که ارتش اسرائيل به دیر قانون واقع در جنوب لبنان حمله پهپادی انجام داده و یک عضو حزب‌الله لبنان را کشته است. حزب‌الله لبنان هم در بیانیه‌ای تایید کرد که این حمله به کشته شدن حسین علی حسین، از اعضای ارشد یگان موشکی این گروه شبه‌نظامی، منجر شده است.

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت فارسی، ۲۱ اگوست ۲۰۲۴