تداوم کاهش قیمت نفت همزمان با توقف رشد تولید ایران

سازمان کشورهای صادرکننده نفت، اوپک، در تازه‌ترین گزارش ماهانه خود از افت چشمگیر قیمت نفت در میانه توقف رشد تولید نفت ایران خبر داده است.

بر اساس این گزارش، قیمت نفت سنگین ایران، بدون در نظر گرفتن هزینه تحریم‌ها، طی ماه گذشته نسبت به ماه اوت بیش از هشت درصد سقوط کرده و به زیر ۷۸ دلار رسیده است.

سقوط قیمت نفت در ماه جاری نیز با شدت بیشتری ادامه یافته و اکنون زیر ۷۲ دلار معامله می‌شود.

این در حالی است که صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی کرده است که دولت ایران برای جلوگیری از کسری بودجه، نیاز دارد قیمت نفت در بازارهای جهانی حدود ۱۲۱ دلار، یعنی حتی بدون احتساب هزینه تحریم‌ها و تخفیف‌های نفتی ایران به چین، ۵۰ دلار بیشتر از رقم فعلی باشد.

ایران در ابتدای سال جاری خورشیدی، تولید نفت خود را به ۳.۲ میلیون بشکه در روز رساند که نسبت به ابتدای بهار پارسال ۲۵ درصد افزایش نشان می‌دهد، اما طی شش ماه گذشته رشد تولید نفت ایران تقریبا متوقف شده و تنها ۸۰ هزار بشکه نفت، معادل ۲ درصد، به تولید نفت ایران اضافه شده است.

افت هشت درصدی قیمت نفت در ماه اوت نسبت به ژوئیه در حالی است که تولید روزانه نفت اوپک و کشورهای هم‌پیمان به رهبری روسیه در ماه گذشته نسبت به ماه قبل آن ۳۰۰ هزار بشکه کاهش یافته بود و به رغم این کاهش، بازارهای جهانی شاهد افت قیمت بود.

با توجه به ادامه رکود در اقتصاد کشورهای غربی به همراه افت شتاب رشد مصرف نفت چین، انتظار می‌رود قیمت‌های پایین نفت ادامه یابد و خصوصا افزایش تولید نفت لیبی در پی توافق جناح‌های سیاسی برای حل مناقشات، ریسک ادامه افت قیمت نفت کماکان ادامه دارد.

اوپک نیز در گزارش جدید خود گفته است نیاز به نفت اوپک و کشورهای هم‌پیمان در سال جاری، ۱۰۰ هزار بشکه کمتر از پیش‌بینی‌های قبلی و در سال آینده نیز ۲۰۰ هزار بشکه کمتر از پیش‌بینی‌های قبلی خواهد بود.

کشش بازارهای جهانی برای رشد تولید نفت این مجموعه در سال جاری تنها ۷۰۰ هزار بشکه در روز خواهد بود و سال آینده حتی انتظار می‌رود رشد تقاضای جهانی برای نفت اوپک و کشورهای هم‌پیمان تنها ۶۰۰ هزار بشکه باشد.

هم‌اکنون تولید این مجموعه روزانه ۴۰ میلیون و ۶۵۵ هزار بشکه است که معادل ۴۰ درصد از تقاضای جهانی نفت است.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا، ۱۲ سپتامبر ۲۰۲۴