حکم زندان برای ۳ عضو خانواده پخشان عزیزی، فعال مدنی محکوم به اعدام، در دادگاه تجدیدنظر تایید شد

کمپین آزادی برای ‎پخشان عزیزی روز پنجشنبه پنجم مهر اعلام کرد که در ادامه فشارها بر پخشان عزیزی، فعال مدنی محکوم به اعدام، و خانوادەاش، حکم یک سال حبس تعزیزی ۳ تن از اعضای خانوادە وی توسط دادگاه تجدید نظر استان تهران تایید شده است.

کمپین آزادی برای پخشان عزیزی در شبکه اجتماعی «ایکس»‌ نوشت: بنابر قانون، پدر، خواهر و داماد خانواده در یک پروندە محکوم شدەاند و این پروندە طی فرجام خواهی کە وکلا انجام دادەاند، بە دیوان عالی کشور فرستادە شدە است.

پخشان عزیزی ۱۳ مرداد ۱۴۰۲ در تهران بازداشت شد. چند تن از اعضای خانواده او نیز همزمان بازداشت و پس از چند روز بازجویی آزاد شدند.

پس از آن خانم عزیزی در زمستان همان سال به «بغی از طریق عضویت در گروه‌های مخالف» نظام متهم و در پی آن در خرداد ۱۴۰۳ به اعدام محکوم شد. او و وکلای مدافعش هرگونه مشارکت در عملیات مسلحانه را رد کرده‌اند.

در آن هنگام، سه عضو خانواده او نیز به اتهام آنچه «مساعدت مجرم برای فرار از محاکمه و محکومیت» نامیده شد، هر یک به یک سال حبس تعزیری محکوم شدند.

این زندانی سیاسی اهل مهاباد و فارغ‌التحصیل مددکاری اجتماعی از دانشگاه علامه طباطبایی، نخستین بار در آبان ۱۳۸۸ در یک گردهمایی اعتراضی دانشجویان علیه اعدام‌های سیاسی بازداشت و در ۲۸ اسفند ۱۳۸۸، با قید وثیقه ۱۰۰ میلیون تومانی‌ آزاد شده بود.

سازمان عدالت برای ایران، به همراه ۲۵ نهاد حقوق بشری دیگر، ۲۰ شهریور امسال با انتشار بیانیه‌ای ضمن انتقاد از صدور حکم اعدام برای پخشان عزیزی، از جامعه بین‌الملل و سازمان‌های حقوق بشری خواستند با اقدام فوری و مؤثر از اجرای این حکم جلوگیری کنند.

برگفته ای از سایت صدای امریکا بخش فارسی، ۲۷ سپتامبر ۲۰۲۴