موضع کشورهای اروپایی در مورد ایران به آمریکا نزدیک میشود

به گزارش ایران فردا، وزیران خارجه و خزانه‌داری آمریکا از موضع‌گیری کشورهای اروپایی و متحدان ایالات متحده در قبال جمهوری اسلامی و نیز روند کارزار موسوم به «فشار حداکثری» ابراز خشنودی کرده‌اند.

در جریان کنفرانس خبری روز سوم مهر ماه، در حالی‌که دونالد ترامپ از تعلیق ورود مقام‌های ارشد جمهوری اسلامی و بستگان آن‌ها به ایالات متحده خبر داد، استیو منوچین و مایک پومپئو نیز در مورد ایران اظهاراتی را بیان کردند.

مایک پومپئو، وزیر خارجه ایالات متحده، گفته «ما هفته مطلوبی داشتیم؛ دیدیم که اروپایی‌ها در قبال حملات به عربستان سعودی موضع گرفتند و به‌روشنی ایران را متهم کردند، همان‌طور که من و رئیس‌جمهوری ترامپ گفته بودیم، اکنون آن‌ها نیز به ما ملحق شده‌اند تا اظهار کنند که برجام کارآمد نیست و مشکلات جهان را حل نمی‌کند، و در خاورمیانه ثبات ایجاد نمی‌کند».

آقای پومپئو همچنین از دیدارهای انجام‌شده با متحدان ایالات متحده در غرب آسیا ابراز رضایت کرده و گفته «ما صلح می‌خواهیم. ما به‌دنبال یک راه‌حل صلح‌آمیز با جمهوری اسلامی ایران هستیم. امیدواریم در این مسیر قرار بگیریم».

وزیر خارجه ایالات متحده در عین حال تاکید کرده در نهایت با ایران است که تصمیم بگیرد خود را در چه مسیری قرار دهد.

رهبران فرانسه، آلمان و بریتانیا اول مهر ماه در بیانیه مشترکی اعلام کردند که ایران را مسئول حمله به تاسیسات نفتی عربستان سعودی می‌دانند. پیشتر آمریکا و عربستان نیز تهران را مسئول دانسته بودند.