کسری تجاری ۷ میلیارد دلاری و وابستگی ایران به چند کشور انگشت‌شمار

رئیس سازمان توسعه‌ تجارت ایران می‌گوید در نیمه ابتدایی امسال کسری تجارت خارجی غیرنفتی ایران به رقم ۷ میلیارد دلار رسید. این در حالی است که میزان کسری در سال گذشته رکورد تاریخی ۱۷ میلیارد دلار را ثبت کرده بود.

محمدعلی دهقان دهنوی یکشنبه ۲۲ مهرماه اعلام کرد در شش ماه ابتدایی سال، کل صادرات غیرنفتی ایران ۲۵.۸ میلیارد دلار و واردات کشور ۳۲.۵ میلیارد دلار بوده است.

آخرین باری که ایران تراز مثبت تجارت غیرنفتی داشت، مربوط به سال ۱۳۹۷ است. کسری تراز تجاری ایران طی چند سال گذشته به حدی افزایش یافته که از ماه‌های ابتدایی دولت سیزدهم، گمرک جمهوری اسلامی، صادرات نفتی را نیز به آمارهای خود اضافه کرده تا کسری فزاینده تراز تجارت خارجی به چشم نیاید.

به غیر از کسری تراز تجاری، آخرین گزارش بانک مرکزی نشان می‌دهد در ۹ ماه ابتدایی پارسال بیش از ۲۰ میلیارد دلار نیز فرار سرمایه از کشور اتفاق افتاده که یک رکورد تاریخی است. این نهاد حکومتی از آن زمان انتشار آمارهای مربوط به حساب سرمایه را متوقف کرده و اخیرا نیز کلا دسترسی کاربران به داده‌ها را مسدود نموده و در خارج از کشور، سایت اینترنتی بانک مرکزی قابل دسترس نیست.

اختلاف چشمگیر صادرات و واردات غیرنفتی ایران (ناترازی تجاری) و توسل مقامات جمهوری اسلامی به اضافه کردن آمارهای صادرات نفتی، برق و خدمات فنی و مهندسی در آمارهای گمرکی در حالی است که گزارش‌های شرکت‌های ردیابی نفتکش‌ها حاکی است صادرات روزانه نفت ایران در دو ماه گذشته روزانه ۴۰۰ هزار بشکه کمتر از ماه‌های پیش بوده است.

همچنین در ۱۰ روز ابتدایی ماه جاری میلادی، ایران به خاطر ترس از حمله تلافی‌جویانه اسرائیل به تاسیسات نفتی، بارگیری نفت را ۷۰ درصد کاهش داده و به ۶۰۰ هزار بشکه در روز رسانده است.

بدین ترتیب انتظار می‌رود درآمدهای نفتی ایران در نیمه دوم امسال کاهش قابل توجهی داشته باشد.

آمارهای ارائه شده توسط رئیس سازمان توسعه تجارت ایران همچنین نشان می‌دهد ۷۹ درصد از واردات و ۷۵ درصد از صادرات غیرنفتی ایران وابسته به تنها پنج کشور است که در راس آن چین قرار دارد.

آمارهای شرکت‌های ردیابی نفتکش‌ها نیز نشان می‌دهد ۹۵ درصد صادرات نفتی ایران نیز وابسته به بازار چین است و بقیه راهی سوریه می‌شود.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا، ۱۴ اکتبر ۲۰۲۴