عقب نشینی ترامپ از موضع‌اش در قبال کردهای سوریه

به گزارش رادیو فرانسه (آر اف آی)، در نتیجۀ فشارهای بین المللی و فشار حزب جمهوری‌خواه آمریکا، دونالد ترامپ در تصمیم خود دربارۀ خروج نیروهای آمریکایی از شمال سوریه عقب‌نشینی کرد و نسبت به هرگونه حملۀ ارتش ترکیه به کردهای سوریه نیز هشدار داد.

در یک پیام توئیتری، رئیس جمهوری آمریکا، گفت : “اگر ترکیه دست به اقدامی بزند که از نظر من از حد و مرز بگذرد […] اقتصاد ترکیه را به کل نیست و نابود می‌کنم.”

بی اعتنا به این تهدید معاون رئیس‌جمهوری و وزیر دفاع ترکیه اعلام کردند که این کشور تدارکات عملیات نظامی علیه کردهای سوریه در شمال این کشور را به پایان رسانده است.

یکشنبه شب گذشته ششم اکتبر رئیس‌جمهوری آمریکا در گفتگوی تلفنی با همتای ترک خود، رجب طیب اردوغان، به او گفته بود که نیروهای آمریکایی مستقر در شمال سوریه از این منطقه خارج می‌شوند و به این ترتیب دست ترکیه را برای انجام عملیات نظامی علیه گروه‌های کرد سوریه که از نظر آنکارا تروریست و شاخۀ سوری حزب کارگران کردستان ترکیه به شمار می‌روند، باز گذاشته بود.

در پی این گفتگو، رئیس‌جمهوری ترکیه، رجب طیب اردوغان، نیز گفت که این کشور می‌تواند عملیات نظامی خود را علیه شبه‌نظامیان کرد در شمال-شرق سوریه هر آن آغاز کند. همزمان رئیس‌جمهوری آمریکا در پیامی توئیتری نوشت : “وقت آن رسیده که از این جنگ‌های مضحک و بی‌انتها که بسیاری شان جنگ‌های قبیله‌ای هستند خارج شویم و سربازان آمریکایی را به خانه بازگردانیم.”

تصمیم ترامپ موجی از اعتراض و نارضایتی را در داخل آمریکا به ویژه در داخل حزب جمهوری‌خواه برانگیخت. سناتور “لیندسی گراهام” که از مدافعان تقریباً همیشگی دونالد ترامپ به شمار می رود از او خواست تا در تصمیم “فاجعه بار” خود تجدیدنظر کند.

با فاصله‌گیری از هرگونه عملیات نظامی ترکیه، برخی مقامات آمریکایی اعلام کردند که هدف تنها جابجا کردن پنجاه تا صد سرباز آمریکایی در داخل خاک سوریه است. تصمیم رئیس جمهوری آمریکا اعتراض سازمان ملل را نسبت به نتایج فاجعه بار آن برانگیخت و دولت فرانسه نیز از ترکیه خواست که از هر نوع ابتکار و اقدامی که به زیان مبارزه با داعش تمام می‌شود، خودداری ورزد.

اگر مقامات آمریکایی از این پس تأکید می‌کنند که با عملیات نظامی ترکیه در شمال سوریه موافق نیستند، اما، آنان در عین حال تصریح کرده‌اند که از نظر نظامی مانع این عملیات نخواهند شد.

کردهای سوریه نیز آمریکا را به نابودی اعتماد و همکاری متهم کرده و گفته‌اند که عملیات نظامی ترکیه بار دیگر به ظهور داعش منجر خواهد شد.

سازمان دیده‌بان حقوق بشر سوریه اعلام کرد که در پی اعلام تصمیم رئیس‌جمهوری آمریکا، شماری از نیروهای آمریکایی مواضع کلیدی خود را در “رأس العین” و “تل ابیض” ترک و به سمت یک پایگاه نظامی میان دو منطقه در داخل خاک سوریه حرکت کردند.