حمله به کارگران شرکت آذر‌آب اراک با گاز اشک آور

به گزارش سایت کیهان لندن، کارگران شرکت آذرآب روز دوشنبه ۱۵ مهرماه ۱۳۹۸ در دومین روز اعتراض نسبت به نبود امنیت شغلی، کاهش ظرفیت تولید و عدم تعیین تکلیف وضعیت سهام‌داری و هیئت مدیره این واحد تولیدی اعتصاب کردند.

این کارگران که تعداد آنها حدود هزار نفر اعلام شده است هنوز دست‌مزد ماه‌های امرداد و شهریور را دریافت نکرده‌اند و نسبت به شیوه مدیریت رانتی کارخانه به شدت ابراز نگرانی می‌کنند.
– کارگران با سر دادن شعارهایی چون «زیر بار ستم نمی کنیم زندگی، وای از این وضع» تلاش کردند مأموران یگان ضد شورش را که در مقابل آنها صف بسته بودند به عقب برانند.
– کارگران آذرآب در روز یکشنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۸ در اعتراض به عدم پرداخت حقوق از سوی کارفرما در مسیر جاده اراک – تهران دست به تجمع زده بودند.
– این کارگران پیشتر و در ۱۲ شهریورماه سال جاری نیز در میدان مرکزی این شهر تجمع کرده و سفره خالی پهن کردند.
– ۸۶ نماینده مجلس شورای اسلامی نیز روز دوشنبه ۱۵ مهرماه ۱۳۹۸ در تذکری کتبی به حسن روحانی خواستار تعیین سهام‌دار شرکت‌های هپکو و آذرآب اراک شدند.

شرکت صنعتی آذرآب یکی از بزرگ‌ترین هولدینگ‌های صنعتی ایران در زمینه طراحی، ساخت و نصب انواع بویلرهای نیروگاهی و صنعتی، مخازن تحت فشار، مبدل‌های حرارتی و تجهیزات نفت، گاز، پتروشیمی، فولاد، صنایع قند، شکر و سیمان است. طرح ساخت این مجتمع صنعتی پیش از انقلاب کلید خورد اما در سال ۱۳۶۳ به بهره‌برداری رسید.

این کارخانه در سال ۱۳۸۹ به «بخش خصوصی» واگذار شد اما همچنان میان شرکت‌های رانتی دست به دست می‌شود. اکنون با گذشت نزدیک به یک دهه از آغاز واگذاری شرکت آذرآب، این شرکت اکنون به ۱۶ هزار و ۴۰۰ سهم تقسیم شده است و ۳۱ درصد از مجموع سهام این شرکت متعلق به بانک کشاورزی است.

کارگران این کارخانه از مدت‌ها پیش اعتراضاتی را به روند ایجاد شده در این مجتمع بزرگ صنعتی به اسم خصوصی‌سازی آغاز کرده‌اند که یکی از بزرگ‌ترین اعتراضات آنها در شهریور سال ۱۳۹۶ برگزار و با حمله وحشیانه نیروهای ضد شورش روبرو شد.