سازمان ملل: ده‌ها هزار نفر از کردهای سوریه آواره شدند

به نقل از رادیو زمانه، شامگاه گذشته چند ساعت بعد از بمباران گسترده مناطقی در شمال شرق سوریه، نیروی زمینی ترکیه از مرز عبور کرد و از چهار محور – دو نقطه نزدیک تل‌أبیض و دو نقطه نزدیک به رأس‌العین – وارد خاک سوریه شد. کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل در بیانه‌ای که پنجشنبه ۱۰ اکتبر/ ۱۸ مهر، در دومین روز تهاجم نظامی ترکیه علیه کردهای شمال سوریه منتشر کرد از همه طرف‌های درگیری خواست که به حقوق بین‌الملل احترام بگذارند و اجازه دهند برای کمک‌رسانی به غیر نظامیان مسیری ایجاد شود.

کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل در این بیانیه اعلام کرد که صدها هزار نفر از غیرنظامیان ساکن شمال و شرق سوریه در خطر قرار دارند.

همزمان دیده‌بان حقوق بشر سوریه مستقر در لندن گزارش داد که با تهاجم نظامی ترکیه علیه کردهای سوریه، از روز گذشته تاکنون بیش از ۶۰ هزار نفر در شمال سوریه آواره شده‌اند.

۱۴ نهاد حقوق بشری همزمان با بیانیه سازمان ملل، در بیانیه مشترکی هشدار داده‌اند که تهاجم نظامی ترکیه سبب وقوع یک بحران انسانی در شمال و شرق سوریه می‌شود. در این بیانیه که پزشکان بدون مرز و سازمان آکسفام هم آن را امضاء کرده‌اند هشدار داده شده که ۴۵۰ هزار نفر از ساکنان غیر نظامی که در پنج کیلومتری مرز سوریه زندگی می‌کنند، در خطر قرار دارند.

این سازمان‌های بین‌المللی یادآوری کرده‌اند که در این منطقه پیش از آغاز تهاجم نظامی ترکیه ۹۰ هزار نفر از خانه و کاشانه‌شان آواره شده بودند.

در هشت سالی که از جنگ داخلی و نیابتی سوریه می‌گذرد بیش از هشت میلیون و ۶۰۰ هزار نفر از ساکنان سوریه آواره شده‌اند. حدود سه میلیون و ۶۰۰ هزار نفر از این آوارگان به ترکیه پناه آورده‌اند. رجب طیب اردوغان روز گذشته، همزمان با آغاز تهاجم نظامی علیه کردهای سوریه اعلام کرد هدف از عملیات «چشمه صلح» جلوگیری از ایجاد یک کریدور تروریستی در مرزهای جنوبی ترکیه و ایجاد منطقه امن برای اسکان دادن پناهجویان سوری است.