بازار سرمایه در هفته گذشته با افت شدید شاخص همراه بود.

بخش اقتصادی سایت ایندیپندت گزارش مفصلی از افت شدید شاخص سرمایه منتشر ساخته است که کوتاه شده آن در زیر قابل دسترسی است.
بازار سرمایه در هفته گذشته با افت شدید شاخص همراه بود. همانطور که در مقاله هفته گذشته به آن اشاره کردیم، عرضه‌های سنگین حقوقی در کنار افزایش شدید ارزش معاملات می‌توانست یکی از نشانه‌های افت این هفته بازار باشد. عموماً در نقاط کف و اوج قیمتی، ارزش معاملات افزایش زیادی می‌یابد. در این هفته نیز حدس و گمان‌ها رنگ واقعیت گرفت و شاخص کل بازار سرمایه، با افت سنگینی روبه‌رو شد.

شاخص کل بورس با افت ۴.۰۱ درصدی به ۳۱۳۰۴۹ رسید. با این افت بازدهی شاخص از ابتدای مهرماه به ۳.۶ درصد رسید و عمده بازدهی خود را در این ماه از سرمایه‌گذاران پس گرفت. این نوسانات شدید بازار سرمایه را می‌توان ناشی از ورود نقدینگی سرمایه‌گذاران حقیقی دانست که از یک سو هیجانات را در بازار سرمایه افزایش داده است، و از سوی دیگر، از نقش بازیگران حقوقی در کنترل احساسات کاسته است. از این‌رو به نظر می‌رسد که بازار روند پر نوسان خود را ادامه دهد. در این هفته، شاخص قیمت نیز با افت ۴.۰۱ درصدی به عدد ۸۴۱۳۸.۷ رسید.

در بازار فرابورس، اوضاع حتی وخیم‌تر بود و شاخص کل با افت ۴.۷۴ درصدی به عدد ۴۰۶۹.۷ رسید، و بازدهی آن از ابتدای مهرماه به عدد ناچیز ۱.۳ درصد انجامید. با این حال، همچنان روزنه‌های امید در بازار دیده می‌شود.

بازار بورس در هفته آتی

شرایط در بازار سرمایه به سمتی می‌رود که پیش‌بینی کوتاه‌مدت در آن بسیار سخت شده است. بازار با نوسانات بسیار گسترده‌ای همراه است و موج احساسات است که روند بازار را شکل می‌دهد، اما با توجه به نکاتی که اشاره شد، محتمل است که بازار در هفته آتی شرایط بهتری داشته باشد. اصلاح بازار در هفته گذشته را می‌توان در روند صعودی بازار طبیعی دانست. از اینرو، به نظر می‌رسد که در هفته آتی نیز بار دیگر شاهد رشد بازار با روند معقول باشیم.