حکومت اسلامی با فرهیختگان ملت چه کرده است؟

امروز برای دریافت اصل دانش نامه کارشناسی ارشد پس از ده سال به دانشگاه اصفهان رجوع کردم. به ناگه با مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه (۸۷_۸۹) که بارها با او گلاویز شده بودم، چشم تو چشم شدم و لحظه ای همچون پیرمرد داستان بوف کور از دیدن این مرد اثیری که پیشتر لکاته ای بیش نبود انگشت حیرت به دهان گرفتم. او که در آن دوران شخصی لاغر اندام و ضعیف، پاچه ورمالیده با ریشی آنکارد نشده و لباس های نُرم آقا پسند و با صدایی نخراشیده و نتراشیده برای برهم زدن همایش ها و نشست هایی که در آنها ولایت آقا قدری خدشه دار می‌شد، بود، اینک به شخصی کاملا متفاوت از آنچه بود، جا افتاده، با کتی شیک و چهار خانه، موهایی مرتب، ریشی کم پُشت و آنکارد شده با کیف بِرَند (آقا از بِرَند هم بدش می آمد!) در دست مبدل شده بود. شک نداشتم که یا عضو هیئت علمی شده است یا اینکه برای سمت مدیریتی مهمی در دانشگاه زور چپان شده. در عوض در این ده سال اینجانب پس از فراغت از دوره ارشد، دوبار در کنکور دکتری سراسری شرکت نمودم، مرتبه اول با کسب رتبه ۲۷ (قبول نشدم!) مرتبه دوم امسال با رتبه ۱۲. امسال علیرغم اینکه تمامی دانشگاه های تهران و سایر شهرها را مجاز شدم و با وجود رزومه ای نسبتا عالی شامل یک مقاله ژورنال، دو مقاله کنفرانس جهانی بسیار معتبر، ۵ مقاله کنفرانس های ملی، ۲ طرح علمی پژوهشی، مشاوره یک پایان نامه ارشد، کسب رتبه تک رقمی در آزمون ارشد، داشتن نمره تافل IBT و…با مصاحبه های خوب و روان، سوابق کاری مرتبط در سطح بین المللی و…در هیچ کدام از دانشگاه ها حتی برای نوبت دوم (شبانه) هم پذیرفته نشدم!!!
آنچه بدیهی است جمهوری اسلامی و سازمان بوروکراتیک آن بزرگترین ساختار “آدم شویی” است. آدم شویی چیزی نظیر پول شویی برای تبدیل عوامل ارتجاعی به اشخاصی موجه و قابل گردش در دستگاه توتالیتر !
در واقع در این نظام اشخاصی مستعد و عمدتا از مناطق محروم با افکار و عقاید پوسیده و ارتجاعی و “ضدمدنیت” کشف (عمدتا از طریق بسیج دانشجویی) و سپس تحت حمایت سازمان یافته اعم از تامین شغل و درآمد ثابت و مناسب، ساپورت سیاسی در ادارات از طریق بسیج ادارات، بهره وری از رانت هایی که طبقه اقتصادی اجتماعی آنها را جابجا می‌کند و…قرار می‌گیرند و نهایتا کادر مورد اعتماد نظام در رده های میانی را عهده دار می‌شوند. اگر هم قدری قالتاق و کلاش باشند حتما قابلیت رسیدن به رده های مدیریتی بالاتر را هم دارند.
پ ن : تصاویر مربوط به خودم در روز مصاحبه در دانشگاه تهران که مصاحبه ام عالی بود و مطمئن بودم در شرایط نرمال پذیرفته می‌شوم و دیگری رتبه امسالم در آزمون دکتری سراسری

نوشته مسعود صالحی، ۶ آبان ۱۳۹۸